Cannes Lions prisar print-kampanjer som engagerar alla åldrar

20 augusti, 2016

I år belönades återigen de främsta reklamkampanjerna från det gångna året i Cannes Lions. En tydlig trend bland årets vinnare var flera innovativa kampanjer i kategorin Print & Publishing som engagerade en ny, yngre målgrupp.

En intressant trend för målgruppsmarknadsföring är att barn ses som en allt viktigaredemografisk grupp att rikta sig till, speciellt för initiativ inom utbildning.

Det visade kampanjen Paper Glasses, för Rädda Barnen och Santillana, som tog fram ettsyntest i form av pappersglasögon för att minska avhopp i Mexiko Citys skolor, som följd avsynfel.

Med hjälp av glasögonen som delades ut med Santillana School Guide, kunde barnensjälva testa sin syn i skolan för att tidigare upptäcka sitt synfel. En annan vinnande kampanj som engagerade barn i samhällsfrågor var Politibooks förtidningen El Ciudadano. Genom att göra om fem stycken av Chiles aktuella politiskaskandaler till lekfulla sagoböcker med ett enkelt språk, hjälpte man barn att förstå och få insikti vad som sker i världen runt omkring dem.

Det här är bara två exempel på hur kreativa printkampanjer kan göra skillnad på riktigt i barnsvardag. Paper Glasses belönades med ett bronslejon och Politibooks med ett silver i åretsomgång av Cannes Lions.

Läs mer om vinnarna i Cannes Lions 2016 här.