E-handel och frakt: Hur du kommer in på den schweiziska marknaden

13 september, 2017

Schweizarna spenderar mer pengar online än nästan alla andra nationaliteter – 2,400 CHF per år och per person vid senaste undersökningen. Det är inte bara Schweiz välstånd som gör det till ett land av möjligheter för online-återförsäljare. Dess läge mitt i Europa underlättar för internationell frakt. Swiss Post blev framröstat som världens bästa nationella postverk 2017; engelska talas av många i befolkningen och landet delar språk med tre av sina grannar (Italien, Frankrike och Tyskland).

Så vilka faktorer borde online-återförsäljare tänka över när de försöker välja rätt lösning för frakt till Schweiz? Här avslöjar Kai Schotten, Försäljningschef Asendia Tyskland, de bästa alternativen när det gäller e-handelsfrakt för nykomlingar och delar med sig av några unika inblickar i företagets hemland, en av världens mest välbärgade och spännande marknader för e-handel…

Leveranser över gränser ökar

Den schweiziska marknaden är en stor möjlighet för utländska online-återförsäljare, såväl från Europa som från resten av världen. En stor del av online-shoppingen sker över landsgränser. De varor som schweiziska kunder köper oftast är kläder, resebiljetter, datorer och accessoarer. Köp över gränser har fördubblats sedan 2012 och marknaden växer fortfarande. Schweizarna är väldigt köpstarka, har god betalningskultur och landet har väldigt låg moms med bara 8 procent.

Uppskattningsvis 75 procent av den schweiziska befolkningen (8,3 miljoner) bor i urbana områden och alla schweizare föredrar den schweiziska posten, Swiss Post, och deras leveranser. En avgörande detalj är att språkbarriären för de online-återförsäljare som vill skicka till Schweiz antingen är väldigt liten eller inte finns alls. Engelskan är utbredd i landet. Ungefär 66 procent av schweizarna pratar tyska, 24 procent pratar franska, 9 procent pratar italienska och bara 1 procent pratar romanska. Men det är viktigt att ta med schweiziska kunders preferenser när ni väljer vilka lösningar ert företag ska använda i Schweiz.

Leveranspreferenser

De flesta schweizare är fortfarande beredda på att vänta på sin leverans. 2016 skickades nästan 40 procent av alla leveranser över gränserna till Schweiz som A-post och 60 procent som B-post. A-post blir vanligare, men jag tror inte att vi någonsin kommer nå den punkt där prioriterade leveranser utgör en majoritet. Ungefär 90 procent av schweiziska kunder föredrar hemleverans och 9.9 procent föredrar hämtning i butik

Asendia erbjuder ett brett utbud av fully tracked delivery services och en lokal returhantering. Eftersom beställningar utförs av vårt moderbolag, Swiss Post, kan kunderna känna sig lugna då de vet att den nationella posttjänsten utför leveranserna. Swiss Posts kan sin infrastruktur och sin marknad och de är kända för sin pålitlighet och sin höga kvalitet över hela Schweiz.

Leveransalternativ

Genom att använda Premium Goods by PostPac, kan paket med vikt upp till 30 kg skickas som A- eller B-post med en lång rad leveransalternativ. Dessa inkluderar hemleverans (med eller utan krävd signatur), leverans till en kontorsadress eller PickPost, vilket låter mottagaren hämta paketet på en rad olika PickPost-platser. Asendia erbjuder även andra tjänster, så som kvälls- och lördagsleverans.

Men det finns förstås också en fysisk gräns mellan Europa och Schweiz, så en effektiv lösning för tullklarering är av största vikt. Det finns två huvudalternativ: ni kan tullklarera varje paket separat och kunden betalar moms och tullkostnader vid mottagande av paketet, eller så kan ni skaffa kommersiell tullklarering, vilket betyder att avsändaren betalar moms och tull.

Det är uppenbart att kunden hellre återkommer om ni betalar moms och tullkostnader. Vi erbjuder DDP-lösningar för tullklarering vilket innebär att all moms och tullkostnad betalas av avsändaren. Det betyder att mottagaren inte drabbas av extra kostnader när de mottar sina varor. Det är viktigt att prata med er logistikpartner tidigt i processen och Asendia kan jobba med er för att hitta den rätta lösningen och minimera era kostnader.

Betalningspreferenser

De betalningsalternativ ni erbjuder kan hjälpa till att bygga långsiktiga relationer. Betalningspreferenser i Schweiz varierar beroende på det språk som mottagaren talar. Fransk- och italiensktalande köpare föredrar att betala varor på nätet i förhand med sina kreditkort. Men de flesta schweizare föredrar att betala via faktura när varorna är mottagna eller via paypal; detta alternativ är viktigast för tysktalande köpare, vilket är 66 procent av befolkningen.

Om ni är etablerade återförsäljare någon annanstans i Europa eller ännu längre bort, byt ut er hemsida till en flerspråkig .ch-domän så att ni får det lokala utseendet och den lokala känslan. Ange priser i schweiziska francs. Överväg att distribuera kataloger och annan kommunikation genom flera kanaler för att marknadsföra er webbshop och för att stärka er varumärkesprofil. Tänk över schweiziska leveranspreferenser och fundera på eventuella problem med tullklarering. Gå igenom alla dessa saker och kör på. Det kan vara extremt lönsamt.

Läs mer om möjligheterna för e-handel i Schweiz här.

Kai_Schotten.jpg

Kai Schotten

Sales Manager, Asendia Germany