Europeisk E-handelsrapport 2017

19 juli, 2017

Online-handel i Europa växer exponentiellt, speciellt i södra Europa. Detta är en av många intressanta upptäckter i Europeisk E-handelsrapport 2017, sponsrad av Asendia.

Med en tillväxt på 15,43% år 2016 och en omsättning på 550,58 miljarder Euro har inverkan som B2C e-handeln haft på den europeiska ekonomin ökat de senaste åren. Denna ökning förväntas fortsätta under de närmsta åren, vilket resulterar i europeisk e-handelsförsäljning på €603 miljarder år 2017 och €660 miljarder år 2018.

Största online-omsättningen finns i västra Europa

Storbritannien, Frankrike och Tyskland är de klart starkaste länderna när det gäller e-handel i Europa. De står för nästan 70% av all online-omsättning. Storbritannien är ledande i omsättning med €197 miljarder inom B2C. Men några länder har en högre procentandel när man ser till hur många av deras konsumenter som handlar online, nämligen Luxemburg (98%), Norge (98%) och Danmark (97%).

Det finns gott om plats för tillväxt

Enligt rapporten har 77% av företagen en hemsida, men endast 18% säljer varor online, något som lämnar mycket utrymme för förbättring. I tillägg belyser rapporten tillväxten av e-handel, då mobila enheter är ett uppåtgående verktyg för konsumenter att handla online. Till exempel har i genomsnitt 75% av européer använt sina mobila enheter för att handla online inom de senaste 6 månaderna, varav 25% av dem anger att de handlar 2-3 gånger i månaden.

I rapporten medverkar också Renaud Marlière - vår Marknads- och Försäljningschef – med exklusiva inblickar i den europeiska marknaden och betydelsen av spårbarhet.

[Source: Ecommerce Europe]

Ladda ner en kort gratisversion av Europeisk E-handelsrapport 2017 här.