Fem fakta för att möta leveranstider och undvika returer

06 april, 2017

Korrekta leveranstider är viktigt. Att kunna spåra en beställning och att få ett elektroniskt meddelande om leverans är lika viktigt. Köpare föredrar att få sina försändelser med posten, då det är det smidigaste sättet, säger Asendias produktchef Dominik Schaller.

Fred är missnöjd. För sex dagar sedan köpte han ett halsband till sin fru i födelsedagspresent från ett smyckesföretag online, och valde alternativet med fem dagars leveranstid. Hon fyller år idag. Eftersom Fred inte var hemma vid leveransen fick han en lapp från kuriren att paketet är klart för upphämtning, 40 kilometer bort. Fred kan inte ta sig dit. Så nu ligger han risigt till hos hustrun. Han gav svidande kritik på återförsäljarens hemsida och sociala media. Nu vill han ha pengarna tillbaka.

Omdömen på nätet spelar roll

Femtiofem procent av konsumenterna kommer sannolikt att påverkas av omdömen på nätet, enligt Kissmetrics, som analyserar konsumenters beteende på nätet. Frakt och leverans av varor är mycket viktigt: 40 % av konsumenterna har haft en negativ shoppingupplevelse, enligt en undersökning av Trusted Shops – 20% angav sen leveran

Asendias Tips: Fem fakta för att möta leveranstider och undvika returer

    • Korrekta leveranstider är viktigt. En 2016 IPC undersökning fann att leverans inom angiven tidsperiod är viktigt för 82 % av konsumenterna. Att kunna spåra en beställning och elektroniskt meddelande om leverans är lika viktigt.
    • Hälften av konsumenterna är villiga att betala för försäkring eller andra tjänster, som fullt spårbara leveranser, för att säkerställa att leveransen kommer fram i tid, fann Trusted Shops i deras undersökning.
    • Sjuttiosex procent av kunder som handlar på nätet föredrar hemleverans [IPC]. Problemet är att vi alla tillbringar mindre tid hemma och mer tid på jobbet.
    • Kontoret är inte den mest populära leveransplatsen efter hemmet. Det är postkontoret (påstår 8 % av konsumenterna) jämfört med 5 % av konsumenterna som uppger deras arbetsplats [IPC].
    • Gränsöverskridande e-handel ökar lavinartat. Sexton procent av transaktioner på nätet inom EU var från andra länder under 2015, vilket var en ökning från 12 % under 2013. Den stora majoriteten (81 %) av gränsöverskridande leveranser var varor som vägde mindre än 2 kg [E-commerce Europe].

Varför är Freds historia av betydelse?

Freds upplevelse återspeglar vissa avgörande trender inom gränsöverskridande leveranser. Smyckesföretaget är baserat i Belgien. Fred bor i London. Tillsammans med Tyskland handlar engelska kunder mer varor på nätet från andra länder än någon annan europeisk nationalitet (endast kinesiska och amerikanska konsumenter handlar mer varor på nätet som skickas över gränserna).

Givetvis har Fred inte bara talat om för omvärlden att butiken förstörde hans frus födelsedag; han kommer även skicka tillbaka halsbandet när det till slut kommer fram. Han är en del av det växande antal kunder som skickar tillbaka varor till företag, baserade utomlands. Under 2015, skickades bara 4 % av varor som skickats från andra länder, uppger IPC. Följande år hade siffran skuttat upp till 6 %.

Det är fortfarande en relativt liten procentandel, men hastigheten som den ökade med är viktig för alla som skickar varor över gränserna.

Spårbarhet är lika viktig för kunden som för säljaren

Säljaren behöver kunna svara på kundens frågor och veta om en beställning har levererats. Kunden har betalt för beställningen och vill veta var den är och när den kommer levereras. Även om den exakta leveransdagen inte är känd, så ger möjligheten att spåra en leverans en försäkran om att leveransen kommer att ske när varan kommit in i landet.

Spårbarhet är ännu viktigare när varor skickas över gränserna. Kunderna vill få information om de tre viktigaste händelserna: när varan skickas från leverantören, när den anländer till destinationslandet och slutligen när den levereras till kunden.

Tänk om smyckesbutiken på nätet hade använt en tjänst som kombinerar säkerhet, räckvidd och kunskap om nationella posttjänster med kostnadseffektiv, fullständig spårningsmöjlighet. Det är precis vad Asendias tjänst Fully-tracked Goods (internationella varubrev) erbjuder. Den garanterar leverans då tjänsten ombesörjs av statliga postverk, vilka omfattas av generella skyldigheter beträffande tjänster. Det gör inte privata postföretag.


Erbjud dina kunder en flexibel och pålitlig gränsöverskridande tjänst med Internationella Varubrev

  • Perfekt för ett brett spektrum av varubrev under 2 kg
  • Levereras av det nationella postverket som har gedigen kunskap om privata hemadresser
  • Försändelserna kan oftast levereras vid första försöket
  • Smidiga leveransalternativ, med eller utan namnteckning
  • Asendia Shipping– förbereder varor för utskick
  • Avisering via e-post till dina kunder

Ta gärna kontakt med oss för mer information.

KONTAKTA OSS