Hur handlar vi över gränserna?

17 maj, 2017

Gränsöverskridande e-handel fortsätter att öka i popularitet, tack vare tekniska innovationer och att traditionella hinder mellan länder försvunnit.

Så hur handlar vi över gränserna 2017?

I den senaste undersökningen av IPC om gränsöverskridande e-handelskunder avslöjas allt, och visar hur detaljhandeln kan skapa bättre kundupplevelser och göra mesta möjliga av sina e-handelsmöjligheter runt om i världen.

Undersökningen studerar svaren från närmare 25 000 personer från 26 länder, däribland sexton europeiska länder, USA och Kina.

Online-shopping är en del av vardagen för många människor

Samtliga tillfrågade i undersökningen hade köpt fysiska varor minst en gång de senaste tre månaderna, och samtliga hade gjort minst ett gränsöverskridande inköp de senaste tolv månaderna. 31% handlar online en gång i månaden, medan 23% av de tillfrågade handlar en gång varannan vecka och 16% är så hängivna att de väljer att klicka och handla en gång i veckan eller oftare. Detta gäller särskilt i Kina där mer än en tredjedel (36%) av de tillfrågade handlar online minst en gång i veckan.

Så hur handlar vi? Stationära datorer står fortfarande för en betydande del (36%) och är mest populära bland män och äldre köpare, men bärbara datorer är det som leder– 41% av de tillfrågade föredrar att genomföra sina online- beställningar på mindre datorer. Mobil e-handel är på uppgång, särskilt bland de yngre generationerna – 14% föredrar smartphones och endast 8% väljer surfplattor. Dock tar inte de tekniska innovationerna slut där.

Alternativa betalningsmetoder har börjat dominera e-handelslandskapet, där PayPal (eller motsvarande) står för 41% av beställningarna. Vidare så kommer tyska, australiska, spanska och italienska konsumenter troligtvis att välja att använda PayPal, då 60% av de tillfrågade i dessa länder redan väljer det här betalningssättet. Dock är kontokort fortfarande på andra plats och förstahandsvalet i 11 länder, så det är viktigt att överväga de enskilda marknader där ditt företag är verksamt.

Och var handlar konsumenterna från?

Rapporten tittar särskilt på europeiska konsumenter, och visar att det finns några huvudsakliga shoppingdestinationer: Kina, USA, England, Frankrike, och Tyskland. Rapporten konstaterar att ‘stora e-handelsländer har en dominant påverkan på sina mindre grannar’, och uppger att irländska konsumenter föredrar brittiska sidor, medan österrikare väljer tyska butiker, och kanadensare verksamheter baserade i USA.

IPC granskade också de tre stora e-marknadsplatserna Amazon, eBay, och Alibaba, vilka alla har ett stort inflytande när det gäller gränsöverskridande e-handel.

Detta är bara en översikt över de viktigaste resultaten – ladda ner rapporten här för att läsa mer om dina kunders preferenser.