Signed, sealed, delivered: internationell frakt från Asien

12 juli, 2017

Victor Poon från Asendia pratar med grundaren av Hongkong-baserade teknologileverantören Geeko, också känd som IZIBUY App, om hur rätt strategi för internationella leveranser hjälper honom att öka företagstillväxten.

För asiatiska e-handelsföretag som är inställda på tillväxt är det oerhört viktigt att se utanför den lokala marknaden för att lyckas bli stora. Förmågan att snabbt och pålitligt kunna leverera varor internationellt kan hjälpa återförsäljare att nå nya kundgrupper i länder där det finns en större efterfrågan på produkter jämfört med den ofta mättade, lokala marknaden. Trots de värdefulla möjligheter som det erbjuder så har utlandsleveranser sina egna risker, så som borttappade paket, dålig översikt över beställningsstatus och behovet av att ta hand om komplexa tullprocesser, vilka ofta skiljer sig från land till land. Den vanligaste utmaningen är hur man ska uppfylla kraven för transporttider, vilka ofta är mellan 7 och 14 dagar. För att klara av denna utmaning och behålla kundnöjdheten råder jag alltid företag i Asien och på andra platser att använda en tjänst med full spårbarhet som ger kunderna exakta uppdateringar och hjälper till att upprätthålla varumärkets integritet.

Ett företag som framgångsrikt har gjort detta är Geeko, ett Hongkongbaserat e-handelsbolag som exporterar teknologiprodukter till internationella kunder, främst inom B2B. För att få reda på mer om dess historia pratade jag med Geekos medgrundare Max Craipeau om varför det har varit kritiskt för företagets fortsatta tillväxt att välja rätt leveranstjänst.

Victor Poon: Kan du förklara Geekos affärsmodell för mig?

Max Craipeau: Vi har en fabrik i Kina som tillverkar teknologitillbehör till en låg kostnad – Bluetooth-högtalare, mobilfodral, smarta klockor och så vidare – som vi levererar till våra kunder i utlandet, mestadels till den franska marknaden.

VP: Innan ni kom i kontakt med Asendia, hur skickade ni då paket internationellt?

MC: Vi levererade paket till utlandet i större partier med hjälp av La Poste, det franska postverket, vilket betydde att vi fick ta hand om all tullklarering och spårning själva.

VP: Vad fick er att välja att jobba med Asendia?

MC: Asendia är ett joint venture mellan La Poste och Swiss Post, vilket var perfekt för oss då vi är ett fransktalande företag som skickar varor till Frankrike. Deras tjänst för spårbara varor är perfekt för våra behov då den erbjuder leveranser dörr-till-dörr från återförsäljare till kund och därmed får bort många av de krångliga leveransstadierna.

VP: Vilka specifika fördelar ger tjänsten er?

MC: Asendia har en bra relation med de lokala tullkontoren så att den kan hjälpa till med problemlösning och att leverera beställningar säkert. Den ger exakta uppdatering på statusen för varje paket, vilket betyder att kunden känner hög tillit. Slutligen har den en fullgörandetjänst som ser över kvaliteten på förpackningen, sätter på fraktlappar, kollar efter skador och packar om produkter då det behövs.

VP: Hur har ni lyckats väga upp för de kostnader som internationella leveranser har gentemot fördelarna?

MC: Fördelen med att använda kanalen för paket är att paketen inte behöver någon signatur, något som är enklare och billigare. Detta är en lågkostnadslösning för att skicka till Frankrike och priset förväntas inte gå upp under de närmsta åren.

VP: Har ni några planer om att expandera ytterligare i utlandet?

MC: För tillfället fokuserar vi på Frankrike, men på lång sikt hoppas vi kunna sikta in oss på andra änder också, så som Israel.

VP: Vilka andra strategier använder ni för att få er e-handel att växa?

MC: Fram till nu har vi varit beroende av plattformar från tredje part, så som eBay, för att sälja våra produkter, men detta året har våra volymer ökat betydligt. Vi är därför glada över att kunna lansera vår egen app, EZEBuy/IZIBuy, till både iOS och Android, vilket gör att vi kan tillhandahålla produkter direkt till kunden. Asendias tjänst kommer att vara inbyggd i appen, vilket ger kunderna en bättre översikt över sina beställningar och en mer integrerad upplevelse.

VP: Finns det några råd du vill ge till andra e-handelsföretag som liknar ert eget?

MC: Ni måste vara medvetna om att det alltid finns utmaningar när man levererar paket utomlands, så som bortkomna beställningar och att vissa paket tar längre tid att komma fram på grund av den lokala posttjänsten, men generellt sett är det bra att välja en tjänst med heltäckande spårning till ett konkurrenskraftigt pris. Vi har valt att jobba med Asendia mer och mer sedan företaget startade upp sin tjänst för e-handel. Vi tror att om vi bygger in den i vår app hjälper det oss att möta de ökande kraven från kunderna.

Lär dig mer om hur Asendias spårbara lösningar kan hjälpa ditt företag att ta nästa steg.

Jag vill veta mer

E-handlare

Victor Poon Asendia Hong Kong

Victor Poon

Business Development and Key Account Manager, Asendia Hong Kong