6 saker att tänka på för en framgångsrik e-handel

16 december, 2019
19_63_GLOBAL_6_Goals_Blog_Banner.jpg

Den globala e-handeln fortsätter sin stadiga uppgång, och försäljningen förväntas nå nära 3,5 biljoner dollar i år.

Förra året fick miljontals e-handlare ta del av en imponerande 18 % ökning av den globala e-handeln. Vad bör man då tänka på för att hänga med på den här spännande resan?

Det som kännetecknar framgångsrika e-handlare handlar ofta om att ha en tydlig strategi och sedan följa den. Nedan 6 punkter kan hjälpa dig på vägen mot en global framgång.

  • Bästa användarupplevelsen

Alltför många återförsäljare på nätet lägger för mycket tid på att fokusera på vem de är och vad de säljer och glömmer därmed bort kunden i det hela. Att optimera kundupplevelsen bör ligga högst upp i din prioriteringslista. Detta innebär att förbättra kundresan, förbättra tillgängligheten och öka engagemanget.

Se till att din webbplats är användarvänlig även för kunder från andra länder. Detta innebär att tillhandahålla en lokal shoppingupplevelse till konsumenter i andra länder så att språket, valutan, betalningsmetoder, kläder och skostorlekar är alla relevanta för shopparen. Kom ihåg att användarupplevelsen inte slutar när transaktionen är klar: se till att du har efterfrågade och högklassiga leverans- och returlösningar och att din kundservice är utöver det vanliga.

  • Varumärkeskännedom

Varumärkesuppbyggnad är förstås viktigt när du försöker etablera din e-shop på nya marknader. Ett av de bästa sätten att sticka ut och öka medvetenheten om ditt varumärke är faktiskt med en direktreklamkampanj - särskilt i en värld som är full av elektronisk kommunikation. Jämfört med e-post uppfattas marknadsutskick som en mer pålitlig, personlig form av marknadsföring. Tänk på ditt varumärke och vad du vill förmedla till dina kunder och ta sedan hjälp av en internationell distributör som Asendia för att sprida ordet om ditt företag i världen.

Och icke att förglömma: ett viktigt sätt att öka varumärkeskännedomen på ett kostnadseffektivt sätt är att bli riktigt vass på SEO. Ta hjälp av en expert om du inte känner dig redo att ge dig i kast med det själv.

  • Mobiloptimering

Eftersom mobilförsäljningen förväntas nå över 4,5 miljarder dollar år 2023 är den universella förväntningen att mobilhandel kommer att styra e-handeln inom en snar framtid. Det är tydligt att se varför m-handel snabbt blir det föredragna sättet att handla online: större bekvämlighet, snabbare inköp, en mjukare kundupplevelse. Enkelt sagt är m-handel ett modernt livsstilsval.

Smarta e-handlare tänker mobil först. De utformar sina webbplatser så att de är responsiva och enkla och lockande att handla från. Det finns många funktioner i utcheckningen t.ex. som gör upplevelsen smidig.

  • Global räckvidd

De flesta, om inte alla, e-handlare har nog en dröm om att "go global" och sälja till internationella marknader. Steget behöver inte vara så stort som man kanske tror. Kontakta oss på Asendia så benar vi ut ev. hinder tillsammans. Saker som tull- och momsavgifter kan verka avskräckande och det kan kännas svårt att ge sig in på nya marknader om man inte har full koll på konsumentbeteenden t.ex. Vi hjälper dig till rätta.

  • Förenklad returhantering

Framgång kan vid första anblicken mätas i antal sålda produkter. Men sen kommer alla returer... Returer är en naturlig del av säljprocessen, men det finns många bra knep för att undvika stora mängder av returer. En smidig returhantering är dessutom en säker väg till nöjdare kunder. Detta gäller i synnerhet vid internationell distribution.

Även ur en miljöaspekt är det naturligtvis viktigt att försöka minska mängden returer. Vi ger dig råd och tips om hur bör gå till väga med dina returer. Läs mer om Asendias returtjänster.

  • Skapa tillit

Tillit är helt avgörande vid onlinehandel, men det är faktiskt alltför få e-handlare som har detta som högsta prioritet. Detta gäller inte minst vid internationell handel. Var tydlig och transparent i din kommunikation, och ärlig. Det är det absolut bästa sättet att inge förtroende och skapa tillit för dig och din e-butik.

Det är också väldigt viktigt att visa kunden och potentiella kunder att du erbjuder säkra frakt- och betalningslösningar etc. Därför erbjuder Asendia nu alla sina kunder möjligheten att testa sin e-butik för ett möjligt guldmedlemskap hos Safe.Shop, helt utan kostnad. Safe.Shop, som är en internationell kvalitetssäkring, lanserades av Ecommerce Foundation, en nyckelpartner till Asendia.

Kontakta oss för tips och råd om hur du på bästa sätt kan nå ut till nya marknader.

Kontakta oss