B2C e-handelsrapport för Australien 2018

03 januari, 2019
19_01_GLOBAL_Blog_ECommerce_Report_Australia.jpg

Under 2017 ökade omsättningen för B2C e-handel till drygt 350 miljarder SEK, en ökning på 9% från 2016. Omsättningen förväntas växa ytterligare 13% under det kommande året till förväntade 403 miljarder SEK.

’De flesta stora och medelstora australiensiska detaljhandlare har en åtgärdsplan som de kommit ganska långt på redan. Nu när de vuxit ur den egna tekniken och sina nischleverantörer är de redo för den andra generationen av e-handelslösningar. B2B företag har utvecklats till nästa våg av e-handlare eftersom de kan leverera snabba vinster för sina kunder samtidigt som de gör förändringar i processer i back office .’
Jennifer Arnold, VP of Marketing, SAP Customer Experience, Asia Pacific Japan/Greater China

E-handelsrapporten för Australien gjord av E-commerce Foundation analyserar B2C marknaden för e-handel, konsumentbeteenden och trender. Rapporten innehåller också expertintervjuer med ledande logistikleverantörer och detaljhandlare på den australiensiska e-handelsmarknaden.

E-handelslandskap

Internetpenetrationen ökar i Australien. 88% av befolkningen använde internet 2018. Av dessa 88% av online konsumenterna uppskattas det att 81% köpt varor online. Australien rankas som 18:e i ”Logistical Performance Index“, 14:e i ”Ease of Doing Business Index“ och 2:a i ”E-government Index“.

Online Konsumenter i Australien

'Forskning visar att australiensarna är väldigt snabba att överge kundvagnen. De är särskilt priskänsliga; 60% av de tillfrågade som lämnar sin kundvagn gör det för att fraktkostnaderna är högre än väntat och 46% använder kundvagnen främst för att jämföra priser med andra varumärken' - Jennifer Arnold, VP of Marketing, SAP Customer Experience, Asia Pacific Japan/Greater China

Det mesta av det konsumenter i Australien köper online består av kläder (47%), multimediaprodukter (37%) och elektronik (31%). På frågan om vilka betalningsmetoder som oftast använts svarade de flesta (67%) online betalningar som PayPal och Amazon följt av kreditkort (51%) och direktdebitering (46%).

eBay är den ledande online plattformen i Australien med över 9 miljoner unika besökare följt av Gumtree med över 5 miljoner unika besökare. Precis som andra länder har också australiensiska konsumenter ett unikt köp beteende. Till exempel, när de flesta online-shoppare planerar ett stort köp, söker de först på internet. 40% tycker att produktrecensioner av andra kunder är mycket användbara.

Kolla in infografiken nedan där vi lyft fram delar av rapporten från E-commerce Foundation.

Du kan köpa den fullständiga rapporten för e-handel i Australien 2018 här eller ladda ner en GRATIS sammanfattning genom att fylla i formuläret nedan.

E-commerce Foundation infographic: E-commerce Report Australia 2018, Report highlights