B2C e-handelsrapport för Kina 2018

05 juli, 2019
19_29_GLOBAL_China_Report_Blog_Banner.jpg

Omsättningen för e-handel förväntas stiga till 6 miljarder kronor i år.

“Kinas dynamiska och unika marknad för e-handel ger oss en inblick i hur den globala handeln kan se ut i framtiden.”
Roland Palmer, Managing Director, Alibaba Group

Denna exklusiva rapport från Ecommerce Foundation analyserar marknaden för B2C e-handel, konsumentbeteende och e-handelstrender i Kina. Rapporten innehåller också intervjuer med ledande logistikexperter, detaljhandlare och intressenter på den kinesiska e-handelsmarknaden som t.ex. GMO-registret och ”Hong Kong Federation of E-commerce”.

B2C e-handelns potential

Mellan 2016 och 2017 ökade omsättningen för B2C e-handel med 19% och den förväntas växa ytterligare 20.20% under det kommande året till 6 miljarder kronor.

E-handelslandskapet

Enligt Statista har Kina världens största online marknad. Internetpenetrationen ökar och cirka tre fjärdedelar av konsumenterna som handlar på nätet kommer att köpa varor online i år.

När det gäller hur väl logistiken fungerar i landet har Kinas stora städer gått om de flesta städer i andra utvecklade länder. På landsbygden däremot är logistiken inte alltid helt enkel eller pålitlig.

Sydkorea, USA, Japan och Tyskland är populära importdestinationer för e-handel. Av de konsumenter som köper varor över landsgränserna säger sig majoriteten köpa göra inköp från andra länder flera gånger om året.

Rapporten innehåller också information om hur ofta konsumenterna shoppar på nätet, deras leveranspreferenser och betalningsalternativen de helst använder. Data om e-handelsplattformarna i Kina finns också inkluderat i rapporten.

Ladda ner en sammanfattning av rapporten gratis genom att fylla i formuläret nedan.

Gå till http://www.ecommercefoundation.org/reports för att ladda ner den fullständiga rapporten.