Den starka ekonomin gör Schweiz till det perfekta landet att expandera din e-handel till

21 mars, 2019
18_UK_Blog_Smiling_Woman_On_Tablet.jpg

Vad gör Schweiz till en så attraktiv marknad för e-handlare?

En stark ekonomi

Schweiz har länge ansetts vara ett exceptionellt framgångsrikt och neutralt land. Schweizarna är högt utbildade och landet har en mycket låg arbetslöshet. Med ett BNP på 800’000 Kronor per capita är det landet med den näst högsta bruttonationalprodukten i världen. Genomsnittskonsumenten som shoppar online spenderar 11’400 kronor per år.

  • Mode (38 miljarder Kronor)
  • Elektronik och media (25 miljarder Kronor)

E-handeln har slagit igenom

Av 8,37 miljoner invånare shoppar 5.5 miljoner på nätet. Dessa nätshoppare förväntas spendera 104 miljarder kronor innan 2021.

Schweizare köper gärna av utländska e-handlare och ca 64% av konsumenterna som shoppar på nätet köper varor över landsgränserna.

Schweizare är bekväma med att shoppa på nätet och 65.2% föredrar att betala med kreditkort. 72.8% av befolkningen har en smarttelefon men de flesta köpen (86%) görs fortfarande på dator. E-handlare måste optimera för både datorer och smarttelefoner för att tilltala denna målgrupp.

Toppen logistik

Ett tätt väg- och tåg nätverk gör att det är snabbt och enkelt att transportera varor. 2018 kom Schweiz på 13:e plats i World Logistics Ranking. .

Schweiz är också bra beläget för företag som vill expandera till övriga europeiska länder tack vare sitt geografiska läge samt sitt Schengen medlemskap.

Hur du kan komma in på den schweiziska marknaden?

Om du vill öppna en e-handel i Schweiz måste du starta med att undersöka din målgrupp. Det finns många fördelar med att sälja varor till Schweiz men som e-handlare måste man komma ihåg att landet har fyra officiella språk och specifika regelverk som bör följas. Även tullklarering och importskatt kan vara viktigt att beakta i din bransch. Som e-handlare måste du kolla upp vad som är relevant för just de produkter du säljer.

Vad säljer i Schweiz?

Nyckeln till att fånga den schweiziska konsumentens intresse och lojalitet är att erbjuda varor av hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris.

Det finns stor efterfrågan på hälsovårdsprodukter och -teknologi och ett företag t.ex. i den branschen kunde bli väldigt framgångsrikt. Schweiz är den fjärde största importören av livsmedel vilket gör att marknaden kan vara mycket lönsam även för detaljhandlare i livsmedelsbranschen.

Hur kommer man igång?

Produkter som säljs i Schweiz måste uppfylla vissa säkerhetsstandarder och förse användaren med instruktioner och varningar. Efter att du gjort en marknadsundersökning och försäkrat dig om att dina produkter passar den schweiziska konsumenten måste du besluta om du vill öppna kontor i Schweiz eller hur du tänker hantera returer och kundservice.

Eftersom schweiziska konsumenter ofta blir avskräckta av dolda kostnader lönar det sig att göra processen för returer så smidig och transparent som möjligt.

En av Asendias delägare är Swiss Post vilket ger dig en välkänd och säker partner för dina leveranser i Schweiz. När du planerar din logistikplan lönar det sig att ta kontakt med oss på Asendia för att få det bästa priset och lokal kundservice för dina schweiziska kunder. Om du söker kunder med stor köpkraft som är tekniskt kunniga och vill ha nya produkter och tjänster av hög kvalitet kan Schweiz vara den perfekta marknaden för dig.