Fördelar med Asendias returlösningar

16 januari, 2019

Välskötta returer har avgörande betydelse inom e-handeln. Oavsett om du levererar lokalt eller internationellt, är det viktigt att systemen du använder fungerar som ett stöd i din returprocess.

Dagens konsumenter förväntar sig att kunna returnera varor – och att upplevelsen ska vara enkel och smidig. För att upprätthålla en högklassig kundservice är det därför viktigt med effektiva returlösningar.

Hantera dina beställningar

Asendia erbjuder flera olika lösningar för hantering och spårning av beställningar och returer. Det säkerställer att du kan uppfylla kundens förväntningar avseende servicenivåer. Vårt team har bred erfarenhet av lösningar för leverans- och returbehoven hos både inhemska och internationella e-handelsförsäljare. Vi har utvecklat smarta system som låter oss förenkla återförsäljarens och köparens aktiviteter.

Våra lösningar för beställningshantering stöder slutförande, inventariehantering och plockhantering. Vi har ett nätverk av lagerfaciliteter över hela världen som garanterar att ditt företag kan nå kunder var de än befinner sig. Vår leveransexpertis täcker praktiskt taget alla internationella marknader. Vi har effektiva lösningar på nyckelställen som USA, Storbritannien, Asien, Tyskland och Norge med olika leveransalternativ som stöder en positiv serviceupplevelse för dina kunder. Dessa leveranslösningar omfattar premiumtjänster, tullklareringslösningar, spårbara varor, brevlådeleveranser och kurirtjänster.

Fördelar med e-handelsreturer

Möjligheten till e-handelsreturer kan stärka dina kunders varumärkesuppfattning och lojalitet och förenkla deras tillvaro på ett betydande sätt. Den rätta lösningen för e-handelsreturer erbjuder många fördelar för din verksamhet.

  • Med lokala returcenter skapas förtroende hos kunderna. Om du kan erbjuda en lokal returadress vid internationella inköp, kan du sänka kundernas kostnader och bygga tillit för ditt varumärke. Asendias har flera returcenter på ett antal nyckelmarknader. De gör det enklare att tillhandahålla en “lokal” returlösning för varje kundkrets.
  • En förenklad returprocess minskar den tid och ansträngning som krävs för att handlägga returer inom verksamheten. Till exempel hjälper Asendias Shipping-plattform dig att minimera komplexiteten vid hanteringen av returer, även om de är internationella. Asendias returer är flexibla och skalbara och kan därför anpassas efter ditt företags uppehålls- eller tillväxtfaser.
  • I studie efter studie har det fastställts att leveransalternativ – och returtjänster – har stort inflytande när kunder väljer att shoppa hos ett specifikt varumärke. Framför allt vid inträdet på en ny marknad kan konkurrenskraftiga leverans- och returtjänster utgöra en avgörande beslutsfaktor för konsumenter som inte tidigare nåtts av dina erbjudanden.
  • Okomplicerade returer genererar positiva kundserviceomdömen. I stället för att betrakta returer som ett betungande problem, är det långt bättre att se dem som en möjlighet till positiv varumärkesuppfattning. Kunder som får en god upplevelse när de returnerar en artikel brukar ofta skriva om det på nätet eller berätta för andra. Slutresultatet blir ett lyft av ditt företags anseende när det handlar om positiva kundserviceomdömen.
  • Kunder som känner trygghet brukar återvända. Oro över om returvaran har kommit fram, att behandlingsprocessen ska dra ut på tiden och att de inte ska få sina kostnader återbetalade kan medföra att kunderna väljer en annan säljare nästa gång. En tydlig returpolicy förenat med en returtjänst som tillåter spårning kan innebära en mycket positivare upplevelse för dina kunder. Det ökar sannolikheten för att de ska handla från dig igen.

De högkvalitativa returlösningar som Asendia erbjuder är det bästa valet för varje e-handelsverksamhet. Oavsett om du önskar tillhandahålla inhemska eller internationella returer har vi flera olika lösningar som passar dina behov.

Läs mer

Klicka här för att upptäcka mer om Asendias returtjänster!