Hur du hanterar alla julreturer

13 november, 2019
uk-norway-package-scan.jpg

Julen närmar sig med stormsteg och e-handlare över hela världen rustar för rabatter, riktade budskap och juliga webbsidor med erbjudanden.

För de flesta onlinebutiker är julen den mest lukrativa perioden. Men med alla paket som skickas följer också returer. En nyligen släppt rapport visar att julhandeln har en enorm returnivå på 30%. Detta att jämföra med de vanliga 8-10 procenten på övrig e-handel.

För onlinebutiker som laddar för julhandeln med tillhörande returmängder, och 2 januari som är känt som ‘National Returns Day’, hur ska du ställa dig till det här problemet och göra det bästa utav det?

  • Skapa en grym returpolicy

Det första du bör titta på är förstås din returpolicy. Bestäm hur du vill hantera julreturerna och om du vill utöka eller förlänga returmöjligheterna för dem som kanske vill skicka tillbaka oönskade julklappar. En förlängd returperiod möjliggör också leveranser utomlands och till kulturer där man inte tvunget firar jul den 24 eller 25 december.

Skulle du t.ex. vara villig att acceptera returer utan köpbevis så länge de är i perfekt, oanvänt skick? Naturligtvis bör din returpolicy anpassas till konsumentlagstiftningen och allt du förbinder dig till i din policy bör respekteras. Var även tydlig med information om återbetalning, leveransinstruktioner för returer och kontaktinformation om det skulle uppstå problem.

Med tydlig och tillgänglig information och en bra returpolicy skyddar du både dig och din kund samt stärker förtroendet för din webbshop. E-handlare som levererar internationellt måste också ha en tydlig internationell returpolicy för att säkerställa att globala shoppare känner sig bekväma att köpa från utlandet.

  • Viktigt med kundservice

När din returpolicy godkänts, tänk då på hur du bäst kan presentera den i din webbshop. Vi rekommenderar att en hel sida ägnas åt din returpolicy och alla detaljer kring den. Inkludera gärna information om utbyten, skadade varor och felaktiga artiklar, information om globala returer samt själva returprocessen.

Se till att ditt kundserviceteam är sakkunnigt och kan hantera alla frågor kring returer efter julhelgen. Om din kundservice inte känner till din returpolicy och ger fel information till kunderna, kan detta ha negativ inverkan på kundlojaliteten. Överväg att outsourca din kundserviceavdelning eller anställ tillfällig personal för denna livliga tid på året. Försenade svar på kundfrågor (vare sig det är via telefon, e-post, brev eller sociala medier) resulterar snabbt i frustrerade köpare och det kan skada ditt varumärke.

  • Gör det enkelt!

Framgångsrika returer handlar om att göra saker så enkla som möjligt för dina kunder. Det finns många sätt att förenkla returprocessen för dina kunder. Vi rekommenderar att du inkluderar en förtryckt returetikett i det ursprungliga paketet så att allt din kund behöver göra är att packa om förpackningen och ta den till närmaste postkontor. Erbjud även spårning för att ge kunderna trygghet och håll dem uppdaterade om när de kommer att få sin återbetalning. Detta är speciellt viktigt runt julhelgen.

Julen är en tid då många utbyter dyra gåvor. Överväg att erbjuda försäkringar för premiumvaror. Se även till att du erbjuder nödvändigt stöd när dessa varor skickas internationellt eftersom olika tullbestämmelser kan göra returer problematiska. Slutligen kan du överväga att använda en lokal returhub som påskyndar processen för internationella återförsäljare. När produkter tas emot och kontrolleras lokalt kan snabba återbetalningar utfärdas vilket i sin tur leder till nöjda kunder.

Returer är en viktig del av online-shoppingupplevelsen och vi hjälper dig gärna med de rätta tjänsterna för just dig och din webbshop.

Kontakta oss gärna för råd om hur du kan förbättra din returhantering.

Kontakta oss