Så här kan du minska dina internationella returer

14 januari, 2019
19_18_GLOBAL_Blog_Ecommerce_Trends_1_women_shopping_online.jpeg

Returer utgör en viktig del av e-handelslogistiken och är något som kunderna har kommit att förvänta sig. Ändå avstår många företag från att erbjuda internationella returer på grund av den uppfattade kostnaden och komplexiteten. Men det är inte särskilt komplicerat att införa internationella returer för ditt företag – och du kan förlora kunder om du låter bli.

Bör e-handelsföretag erbjuda en internationell returpolicy?

Den globala e-handelsmarknaden expanderar som alla vet i snabb takt – global e-handelsförsäljning kommer att uppgå till 4,5 biljoner USD år 2021. Men även antalet returer följer med när försäljningen ökar. Clear Returns beräknar att enbart de brittiska återförsäljarna betalar 20 miljarder GBP per år för varor som sålts på nätet. I takt med att alltfler internationella köp görs online kommer returerna över gränserna också att öka. Det är ett av skälen till varför varje e-handelsverksamhet måste ha en policy för internationella returer. En policy för internationella returer kommer även att vara viktig då:

  • Du kan attrahera fler kunder. Många kunder som handlar från utlandet kommer att leta efter en policy för internationella returer innan de genomför ett köp. Om du saknar en sådan väljer de kanske att gå någon annanstans.
  • Positiva returer spelar en viktig roll för kundnöjdheten. För att bygga upp en lojal och internationell kundbas måste du ge kunderna möjlighet att göra returer.
  • Returer är oundvikliga. En viss del av din försäljning kommer alltid att avvisas – vid handel med utlandet behövs en policy för internationella returer för att hantera detta ofrånkomliga faktum.
  • En policy för internationella returer är avgörande för att behålla sin konkurrenskraft. De flesta varumärken som levererar internationellt kommer att erbjuda returer som passar kunden. Redan år 2015 begärde exempelvis Amazon att deras säljare skulle tillhandahålla en lokal returadress för internationella köp eller erbjuda leveranser med gratis retur.


Bästa praxis för lägre retursiffror

Även om returer alltid kommer att uppstå så finns det flera åtgärder du kan vidtaga för att minska antalet returer. Detta är viktigt inte bara ut ett finansiellt perspektiv utan också ur ett hållbarhetsperspektiv. Att skicka varor fram och tillbaka gagnar varken det ena eller det andra.

  • Be om feedback när du får returer. Om du vill minska dina befintliga tal är det viktigt att förstå varför varorna returneras. Håller produkterna låg kvalitet, är de felaktiga eller anlände de i skadat skick? Ibland kan du förändra det du säljer, eller hur du fraktar det, och därigenom nå lägre retursiffror.
  • Fundera ordentligt på kostnadsfria returer. Några analytiker har identifierat den ”undanröjda risken” med kostnadsfria returer som ett av skälen till varför retursiffrorna kan stiga i höjden. Det kan vara effektivare att erbjuda en billig returmöjlighet än en som är helt gratis.
  • Förbättra din produktinformation. Felaktiga eller bristfälliga bilder och beskrivningar spelar en stor roll vid höga returnivåer. Om dina storlekstabeller inte är korrekta, bilderna avviker från den faktiska produkten eller om produktbeskrivningen inte stämmer, är risken stor för att din kund väljer att skicka tillbaka varan. Utöver ett bra bildmaterial, 360-gradersvisningar och information om produkten kan du även inkludera omdömen från andra kunder för att ge ytterligare information.
  • Identifiera högriskkunder och produkter. Använd kundsegmentering och feedback för att identifiera kunder som löper ”hög risk” att returnera varor. Detta ska kombineras med insamlade uppgifter om vilka varor som mest sannolikt kommer att returneras och integreras med din marknadsföring.

Små förbättringar av bilder med högre kvalitet och noggrannare beskrivningar som 360-graders produktvisningar på din hemsida kan bidra till minskade retursiffror. Du kommer aldrig att kunna eliminera dem helt, men det finns många möjligheter att hålla siffrorna i schack. Läs mer om de gränsöverskridande returtjänster som Asendia erbjuder.

Sources: Financial Times/Shopify

Ladda ner vår e-book

Läs mer om hur du kan optimera din e-handelsverksamhet vid internationella returer.

Ladda ner
18_Returns_Optimise_For_International_Returns_CTA.jpg

Relaterade produkter