Vad är viktigt att känna till när du expanderar din e-handel till Kina?

09 juli, 2019
19_GLOBAL_China_Solutions_Blog_Banner.jpg

Med sin snabbt växande folkmängd, sjunkande arbetslöshet och BNP som stigit med 7.5% från ifjol är Kina på väg att bli topp-destinationen för allt fler e-handlare.

Kina är ett av de länder som har den största andelen av e-handelsmarknaden. Men för en e-handlare att klara sig i Kina krävs en djup förståelse av den kinesiska kulturen, betalningspreferenser och konsumentbeteende på nätet.

Hur e-handeln ser ut i Kina och hur du kan få det att funka för din butik

Single’s Day (11 November) är världens största dag för shopping och år 2017 genererade Kina bara 241 miljarder kronor via näthandel. Kina investerar också i infrastruktur för att koppla samman landsbygdsområden vilket bådar gott för tillväxten och för e-handeln.

Att komma in på en enorm marknad som Kina är inte alltid lätt. Konkurrensen är hård och domineras av den gigantiska e-handelsplattformen Alibaba som för tillfället utgör 58% av e-handeln. Nästa konkurrent, JD.com, utgör endast 16%. Kinesiska konsumenter är öppna till nya varumärken och betalar gärna för utländska produkter de känner. Om du får fram budskapet om att du är ett bra och väletablerat brand kan du klara dig väldigt bra på den kinesiska marknaden.

Kinesiska konsumenters leveranspreferenser i ett nötskal:
  • 88% av kinesiska konsumenter söker sig till e-handlare som kan erbjuda gratis leverans
  • 66% förväntar sig att ett minimibelopp berättigar kunden till gratis leverans
  • 90% skulle shoppa mer på nätet om det fanns ett större urval leveransalternativ
  • 89% tycker att det är viktigt att veta exakt vilken dag leveransen kommer fram
  • 76% skulle gärna vilja ha leveransen samma dag som beställningen gjorts

Läs mer om den Kinesiska e-handelsmarknaden, på vår webbplats.

Stå ut ur mängden genom att erbjuda kinesiska konsumenter de tjänster de vill ha. Allt från online betalning (80% av e-shoppare föredrar online betalning) till snabba leveranser (varor skickade från utlandet förväntas komma fram inom en vecka).

Ladda ner vår B2C rapport för e-handel från 2018 och läs mer om Kinas e-handelsmarknad, konsumentbeteende och trender.

LÄS MER
19_UK_Destination_China_Ecommerce_Report_Cover.jpg
Distribution.svg

Asendia's Premium Goods leveranser

Vår leveranstjänst Premium Goods gör det enkelt för dig att leverera varor till Kina t.o.m. under evenemang som Single’s Day. Vi hjälper dig att navigera igenom den komplicerade kinesiska tullen och bygga upp lojalitet en till ditt brand bland dina nya kunder.

Asendias Premium Goods leveranstjänst är skräddarsydd för kinesiska konsumenter som shoppar över landsgränserna. Våra leveranser är fullt spårbara och vi har ingått partnerskap med China Post för att dina kunder skall erhålla sitt paket av en välkänd leverantör.

Med Premium Goods, får dina kunder

  • kännedom om marknaden av lokala experter i Hong kong och Kina
  • en 30kg viktbegränsning
  • fullt spårbara leveranser

Kinesiska konsumenter spenderar mer pengar online än någonsin vilket är en fantastisk möjlighet för de e-handlare som kan leverera förstklassiga tjänster och den tillförlitlighet kinesiska konsumenter förväntar sig. Asendia kan hjälpa din e-butik till framgång på den snabbt växande och köpkraftiga kinesiska marknaden.

Kontakta oss och få en offert för dina internationella leveranser till Kina.

BEGÄR OFFERT