Vad du bör tänka på när du levererar till Ryssland

19 augusti, 2019
Russia_Solutions_blog.jpg

Ryssland är en allt populärare destination för detaljhandlare på nätet

År 2019 förväntas 74% av Rysslands befolkning shoppa på nätet och konsumera 2400 kronor per transaktion. Låga skatter, ingen moms och tullar som gäller endast i få fall gör Ryssland till en attraktiv möjlighet för e-handlare.

Lokalisering är nyckeln till att sälja till nya marknader. Att förstå den ryska konsumentens leveranspreferenser och köpbeteende är avgörande för att du ska bli framgångsrik på denna snabbt växande marknad.

Betalningar och upphämtning av paket

De flesta ryska nätshoppare betalar med betalkort vilket gör att det inte finns något behov att införa komplicerade betalningslösningar som t.ex. POD. Digitala betalningsmetoder som e-plånböcker eller MIR-kort är populära i Ryssland. Om du kan använda dig av dessa kommer du sannolikt att kunna öka både din försäljning och kundlojaliteten. Postleveranser, budtjänster och pick-up kontor är väldigt populära leveransalternativ i Ryssland, så se till att din leveranslösning passar de ryska nätshopparnas preferenser. Att erbjuda endast en lösning kan leda till att det uppstår svårigheter för dina kunder att komma åt sina varor.

Priset som konkurrensfördel

Ryska kunder söker sig till internet för att hitta billigare produkter än dem de kan hitta på sin hemmamarknad. Det är inte svårt att vara ett billigt alternativ men en komplicerad eller dyr leverans kan avskräcka dina kunder. Håll dina ryska kunder nöjda genom att säkerställa att du har en kostnadseffektiv och pålitlig leveranslösning som stöds av en stark logistikpartner.
Lokalisering är nyckeln till att sälja till nya marknader. Att förstå den ryska konsumentens leveranspreferenser och köp beteende är avgörande för att du ska bli framgångsrik på denna snabbt växande marknad.

Ladda ner Ecommerce Foundations rapport för B2C e-handel i Ryssland och ta reda på mer om e-handelsmarknaden, konsumentbeteenden och trender.

LÄS MER
19_UK_Destination_Russia_Ecommerce_Report_Cover.jpg


Distribution.svg

En premiumlösning för ryska shoppare

Ryssland är ett stort land som kräver en stark logistiklösning som möter många olika sorters förväntningar. Asendias tjänst Premium Goods är skräddarsydd specifikt för den ryska marknaden och överträffar förväntningarna hos kunder i regionen.

”Med våra tjänster till Ryssland uppfyller vi dessa förväntningar. Parallellt ser vi behovet av att utveckla PUDO-alternativ ("pick up and drop off") såväl som ‘try it on services’ där leveranschauffören väntar medan du provar varan, vilket ger mottagaren möjlighet att returnera oönskade varor genast. Vi vill lansera dessa nya tjänster inom en när framtid. ”
- Sarah Clewlow, Asendia UK

Med Premium Goods får dina ryska kunder

  • Garanterad leverans inom 2-8 dagar efter att varan anlänt till Ryssland
  • En smidig tullprocess genom lokala leverantörer La Poste och Russian Post
  • Regelbundna uppdateringar med Asendia Tracking; spåbara leveranser från att paketet skickats tills det överlåts till kunden
  • Enkel förberedelse av försändelser tack vare Asendia Shipping-plattformen

Asendias globala nätverk kombinerat med vår lokala expertis gör det enkelt för dig att nå ut till nya marknader.

BEGÄR OFFERT