
Asendia stolt sponsor till Retail Awards 2019 - Årets Hållbara Retailföretag
Asendia är stolt sponsor till kategorin "Årets Hållbara Retailföretag"
För många e-handelsföretagare utgör försäljning över gränserna det bästa sättet att expandera verksamheten. Att ta detta steg utan möjlighet att hantera internationella returer kan dock vara mycket problematiskt. Språkbarriärer, varierande kulturella attityder och lokala konsumentlagar och regelverk kan påverka din hantering av internationella returer – medvetenheten om detta kommer att ha avgörande betydelse. Du måste också se till att du inte begår de vanligaste misstagen när det handlar om internationella returer för e-handelsverksamheter.
67% av kunderna kommer att leta upp, och läsa, returpolicyn innan de går vidare med sin shopping. Men om de inte förstår vad de läser avstår de kanske från att köpa alls. Det är ofta lockande att välja en returpolicy som är full av juridiskt språk och täcker varje enstaka, potentiell situation. Det kommer dock bara att skapa frustration och leda till att kunderna vänder ryggen åt ditt varumärke. Din returpolicy bör vara:
Frågan om kostnadsfria returer. Vare sig du tar betalt för returer eller inte, kommer beslutet att vara avgörande och kan påverka hur populärt ditt varumärke blir. I ökande omfattning förväntar sig konsumenterna att de ska kunna returnera sina köp gratis. De flesta kommer dock att acceptera en mindre avgift om du inte kan erbjuda tjänsten helt kostnadsfritt. Kostnadsfria, internationella returer är endast problematiska om företagets kostnader blir alltför höga för att absorbera. Med en genomsnittlig, internationell returfrekvens runt 30% är detta en väsentlig beräkning som krävs när du granskar eller utarbetar din returpolicy.
Kunder värdesätter att ha olika valmöjligheter i fråga om kundservice. Här ingår hur de får tillbaka sina pengar efter en retur. Att erbjuda tillgodohavande som enda alternativ är det snabbaste sättet att förlora kunder, då det inte lämnar några valmöjligheter alls. Full återbetalning till ett betal- eller kreditkort är det minst lönsamma alternativet för en återförsäljare, men innebär att konsumenten får tillbaka sina kontanter. I idealfallet erbjuder du dina kunder en kombination av olika återbetalningsalternativ, inklusive ett tillgodohavande för en framtida utgift eller en fullständig, kontant återbetalning. Om du vill uppmuntra kunder att välja det ena eller det andra, kan alternativet med kostnadsfria returer rekommenderas.
Genom att outsourca dina internationella returer kan du spara tid och pengar och förbättra dina tjänster avseende varumärkesuppfattning hos kunderna. Asendia erbjuder flera olika returtjänster som ska ge både dig och din kund större kontroll. Vi har returcenter på de viktiga internationella marknaderna och vi kan också hålla kostnaderna nere.
Våra gränsöverskridande
returtjänster inkluderar:
En returstrategi är väsentlig för alla verksamheter som vill sälja utanför landets gränser. Asendias returtjänster har framtagits för att stödja ditt företag, oberoende av dess returvolymer, på ett rationellt och kostnadseffektivt sätt.
Källor: Linnworks/Invesp
Läs mer om hur du kan optimera din e-handelsverksamhet vid internationella returer.
Ladda nerVi använder cookies för att erbjuda en förbättrad onlineupplevelse och erbjuder dig innehåll och tjänster som är anpassade till dina intressen. Genom att använda vår hemsida eller klicka på "OK", godkänner du vår Cookie Policy. Om du inte vill tillåta cookies kan du inaktivera dem i din webbläsares inställningar. Klicka här för att läsa hur du går till väga.