Varför shoppar konsumenter över landsgränserna?

11 november, 2019
19_52_GLOBAL_What_Makes_Customers_Shop_Internationally_Blog_Banner.jpg

Den globala e-handeln växer snabbt när fler och fler kunder går online för att köpa varor från utländska e-handlare.

Men vad är det som får kunderna att köpa över landsgränserna?

Det finns många fördelar med att shoppa internationellt, särskilt om den lokala marknaden har begränsat urval i jämförelse med internationella e-butiker. En studie gjord av PayPal visar att 80% av online-shoppare köper från utländska webbplatser för att spara pengar medan 79% tycker att ett större sortiment är viktigt.

Inköp från internationella e-butiker innebär en del utmaningar som detaljhandlare måste bemästra om de vill försäkra sig om att kunderna får en positiv kundupplevelse. Den moderna konsumenten har så mycket valmöjligheter att de helt enkelt överger sin kundvagn om de stöter på ett oväntat hinder. Shoppare behöver försäkra sig om att ditt varumärke är pålitligt, att deras transaktion kommer att vara framgångsrik och att deras varor kommer att anlända som förväntat. De kräver en smart kundupplevelse där det inte finns några dolda avgifter och de förväntar sig en returprocess som är enkel och problemfri.

För internationella e-butiker är detta lättare sagt än gjort. Det finns potentiella utmaningar att tänka på när det gäller språk, betalningsmetoder, valuta, leverans och logistik.

Teknologi är din inkörsport till den internationella marknaden. Med rätt teknologi kan onlineföretag sälja över hela världen till olika marknader och nå nya kunder i spännande destinationer. Du behöver inte sätta upp egna e-butiker för varje marknad, smart teknologi kan användas för att anpassa språk, valuta och betalningsmetoder - så att du kan sälja som en lokal återförsäljare. Din webbplats kan också automatiskt räkna ut kostnader för dina kunder, inklusive tullar och skatter, så att de inte får några överraskande räkningar.

För att bli framgångsrik måste din strategi vara så effektiv som möjligt. Överväg att outsourca din marknadsföring och kundvård till experter så att du har mer tid för att utveckla din e-handel.

Se till att du har kunskap inom internationella leveranser, eller ingå partnerskap med en global partner som kan hjälpa dig uppnå den mest effektiva kundupplevelsen - brist på erfarenhet och ineffektiva lösningar gör dina kunder frustrerade och det kan driva dem till att köpa varorna någon annanstans. Dessutom är returer en väsentlig del av dagens upplevelse på nätet. Se till att din globala returhantering möjliggör snabba, bekväma och pålitliga returer.

Kunder handlar internationellt för att internationella e-butiker har de produkter de vill ha till rätt priser. Men om det är inte går smidigt för kunden att köpa varorna kommer de att välja en annan e-butik. Om du gör allt så enkelt som möjligt för shopparen så kommer du att vinna deras förtroende och uppnå större global framgång.

Vill du veta mer om våra internationella lösningar för leveranser och returer?

Kontakta oss