Fördelar med e-handelsreturer för dina kunder

04 januari, 2018

E-handel och betydelsen av returer

År 2017 var den globala e-handelsmarknaden värd 2,3 biljoner USD - en siffra som förväntas bli dubbelt så hög till 2021. Det finns enorma möjligheter för e-handlare, oavsett var man befinner sig i världen. Om du funderar på att börja sälja internationellt bör du fundera på betydelsen av en returpolicy och hur den kan ge dig konkurrensfördelar gentemot dina konkurrenter.

LÄS MER OM RETURHANTERING

Varför öppna upp för internationell handel?

En studie från år 2017 visade att 66 % av alla konsumenter numera shoppar på nätet och att hela 40 % hade köpt varor från ett annat land

Tack vare internet kan vi numera köpa varor utanför vår egen, inhemska marknad. Många konsumenter väljer detta i allt större utsträckning. Faktum är att handeln över gränserna sannolikt kommer att överstiga de inhemska köpen med 17 % mellan 2017 och 2022. Det är således en enorm marknad som expanderar väldigt snabbt - så det gäller att hoppa på det här tåget redan nu!

  • Nå ut till nya kunder. Kanske har du redan täckt den inhemska kundkretsen. Eller kanske har du ännu inte hittat rätt publik för en nischprodukt? Den omfattande och varierande karaktären hos global e-handel låter dig nå en helt ny publik om du öppnar ditt företag för internationell marknad.
  • Säsongsbunden försäljning. Om dina produkter har en säsongsbunden komponent är det fördelaktigt att sälja internationellt - är det sommar här är det vinter någonstans i världen!
  • Fördelar med ett nationellt anseende. Beroende på var du är baserad kommer du kanske att upptäcka att konsumenter i andra länder känner en naturlig dragning till dina produkter på grund av deras tillverkningsplats. Till exempel är 61 % av de kinesiska konsumenterna villiga att betala mer för amerikansktillverkade varor. Svensk kvalitet står också högt i kurs i många delar av världen.
  • Behåll din konkurrenskraft. Genom att utvidga verksamheten till en ny marknad kommer din publik att breddas och du blir mer konkurrenskraftig. Det garanterar också att du inte halkar efter andra varumärken som redan säljer liknande produkter till konsumenter över landgränserna och kan ta över hela marknaden.
  • Maximera antalet försäljningar. Internationell e-handelsförsäljning innebär fler potentiella kunder, längre ”öppettider” för din butik och fler möjligheter att sälja. Det är ett naturligt nästa steg om du letar efter en metod som verkligen kan öka din försäljning.

Ladda ner e-boken

Läs mer om hur du kan skapa en policy för internationella returer för ditt företag.

Ladda ner
18_Returns_International_Returns_Checklist_CTA.jpg



Asendis_icon_3_1_2.svg

Visste du att...?

Minst 30% av de produkter som beställs på nätet blir returnerade, jämfört med 9 % av dem som inhandlas i fysiska butiker.

Asendias returlösningar

Läs mer om Asendias inhemska och internationella returtjänster




Internationella returer

Visst du att 67% av dem som shoppar på nätet läser returvillkoren innan de slutför sitt köp? De flesta kunder ser returhanteringen som en naturlig del av köpupplevelsen och de förväntar sig att alla villkor finns att hitta enkelt och smidigt.

Kunderna kommer sannolikt inte att handla från dig igen om det är överdrivet svårt eller dyrt att returnera ett köp som de ångrar.

Returer är oundvikliga, du kan inte ignorera dem! Och de är 21 % högre för e-handelsbutiker än för fysiska butiker. E-handelsförsäljarnas returhantering måste vara effektiv, eftersom vissa av de produkter som säljs alltid kommer att visa sig vara oönskade.

En transparent och förtroendeingivande returpolicy skapar förtroende hos kunderna.

Dina kunder värdesätter kundservice, och returer är avgörande för en positiv upplevelse. Publicera en tydlig returpolicy på din webbplats som är lätt att hitta och bygger förtroende mellan dig och dina kunder.

Samla in och ta vara på den information du får när dina kunder returnerar sina varor. Det kan vara till stor hjälp när du ska optimera din websida eller ditt utbud och ditt lager!


Jag vill gärna komma i kontakt med en säljare på Asendia


Ladda ner e-boken

Läs mer om hur du kan optimera din e-handelsverksamhet vid internationella returer.

Ladda ner
18_Returns_Optimise_For_International_Returns_CTA.jpg



Checklista för internationell returpolicy

Är du redo att sälja dina varor internationellt och vill utarbeta en returpolicy för ditt företag? Här är några viktiga frågor du bör fråga dig själv innan du sätter igång.

  • Är din policy formulerad på ett tydligt och enkelt språk? Instruktioner ska vara enkla att följa och viktig information (som t.ex. returfönstret) enkel att hitta. Ingen ska behöva juridisk hjälp för att läsa din returpolicy. Du bör också överväga att skaffa översättningar på de lokala språken.
  • Vad kan en kund förvänta sig efter en retur? Till exempel, erbjuder du bara full återbetalning före ett specifikt datum och därefter endast tillgodohavande? Kom ihåg att följa all lokal lagstiftning om konsumentskydd som behandlar rätten till returer och/eller återbetalning.
  • Är du öppen och transparent? Det är viktigt att vara öppen om din returprocess, även om du inte tror att kunderna kommer att uppskatta den. Det är exempelvis bättre för en kund att handla från dig med vetskapen om att eventuella returer måste betalas än att upptäcka detta senare och tolka det som en ”dold kostnad”.
  • Tänker du erbjuda fria returer? Vissa experter tror att kostnadsfria returer undanröjer kundernas motstånd mot returer, och att de kommer att skicka tillbaka fler varor än om de hade tvingats betala en avgift. Andra hävdar att kostnadsfria returer fått kunder att spendera upp till 457 % mer än de gjorde innan returförfarandet inleddes. Du måste väga in de involverade kostnaderna, avstånden, logistiken, produkterna och inte minst hållbarhetsaspekten för att besluta vad som är rätt för dig.
  • Kan du förenkla din returprocess? Till exempel kan du fundera på att tillhandahålla returetiketter och förpackningsmaterial för att underlätta för kunderna att göra en retur.
  • Är dina returvillkor tydliga och synliga? Om du döljer den från kunderna kommer du inte att förhindra returer utan i stället skapa stor frustration.
  • Ger din returpolicy tydliga svar på alla de frågor dina kunder kan tänkas ha? Till exempel: Hur lång tid tar det att behandla returen, får kunder använda sina egna förpackningsmaterial och vilka dokument måste bifogas?
  • Hur lång tid får dina kunder på sig att returnera en vara? 14 dagar är ofta för kort för internationella returer. Man brukar säga att 30 dagar är lagom.

En välplanerad och genomtänkt returpolicy för internationella returer är bra för verksamheten och kan hjälpa dig att etablera ditt varumärke på en ny marknad. Den kommer att ha avgörande betydelse om du vill att dina kunder ska komma tillbaka, igen och igen.

Källor: Forrester, Pitney Bowes, New Egg, Statista

Ladda ner e-boken

Läs mer om vad du kan förvänta dig av Asendias returtjänster.

Ladda ner
18_Returns_Asendias_Returns_Offer_CTA.jpg

Related News & Blog