Hur du kan erbjuda dina kunder Track and Trace - internationell spårning av paket

26 oktober, 2018

Track and trace är en enkel med effektiv teknik för att spåra brev och paket från det att man skickar iväg varan till dess att den ankommer mottagaren. Att erbjuda full transparens är ett utmärkt sätt att skapa bra kundrelationer och detta är också något kunderna efterfrågar mer och mer.

Hur funkar track and trace?

Varje paket som skickas förses med en unik kod. Denna kod används sedan för att följa paketet från det att det skickas iväg till dess att det ankommer mottagaren.

Track and trace för internationella leveranser

  • Ett val av track and trace möjligheter. Många kunder förväntar sig att kunna spåra sina paket, in synnerhet om det gäller leveranser över gränser. Du kan erbjuda detta med basic tracking – där avisering ges vid vissa tidpunkter under resan, exempelvis när det lämnar landet och vid mottagandet – eller full tracking, vilket erbjuder full transparens vid varje steg på vägen.
  • Enkelt att använda. Det är smidigt att logga in via vår Track and trace portal för internationella leveranser. Det krävs inget pappersarbetet, ingen ytterligare information och kunden kan gå in och kolla direkt var hans eller hennes paket är.
  • Olika leveransalternativ. Leverans till brevlådan betyder att kunden inte behöver vänta hemma på att ta emot sitt paket. Leverans mot signatur kräver en underskrift vid mottagandet och är därför ett säkrare alternativ.
  • Nyckelinformation till kunderna. Track and trace ger kunden tillgång till en mängd data som de annars måste kontakta e-butiken för att att få reda på. Detta inkluderar huruvida ordern har blivit processad, om den är korrekt eller om det är något problem med ordern, om den har blivit ivägskickad, var den befinner sig just nu och när den beräknas bli levererad.
  • Enkelt för kunden att integrera i sin kommunikation. Att förse dina kunder med info och länk till systemet om spårning av internationella leveranser är jättesmidigt. Det bidrar dessutom till att skapa ett positivt intryck av dina kunders kundbemötande.
  • Undvik misslyckade leveranser. Enligt IMRG kostade misslyckade leveranser upp till £780 miljoner förra året. Track and trace – med leverans till brevlådan - bidrar till att hålla nere kostnaderna för paket som inte kommer fram som de ska.

Ladda ner vår eBook

I vår eBook får du mer information om hur du väljer rätt logistikpartner till ditt företag.

Ladda ner
18_FTG_CTA_Pilar_page_Cover_Image_Considreation_Ebook.jpg