Låt oss presentera Asendias leveranstjänster till Mellanöstern för e-handlare –tillsammans med vår samarbetspartner Oman Post


Asendias exklusiva partnerskap med Oman Post ger e-handlare möjligheten att nå spännande marknader med mycket potential och unika möjligheter över hela regionen Mellanöstern. Asendias leveranslösningar i Mellanöstern omfattar tjänsterna Fully Tracked Goods och Standard Goods och sköts av Oman Post.


Med Fully Tracked Goods skickas varorna genom Oman Posts nätverk och partners i Mellanöstern. Våra undersökningar visar att det viktigaste för en bra leverans i denna region är att kostnaderna för leveransen är transparenta. Med Asendias tjänster får dina kunder spårbara leveranser i hela Mellanöstern.


För förmånliga varor är det viktigt att erbjuda kunderna leveranser till låga priser om inte till och med gratis. Med vår tjänst Standard Goods kan vi tillsammans göra detta på ett sätt som är lönsamt för dig. Med denna tjänst levereras paketen utan spårning men leveransen är ändå mycket pålitlig.



De viktigaste fördelarna med att välja Asendia i Mellanöstern

Kontakta oss gärna om hur vi kan hjälpa ditt företag att expandera till Mellanöstern.

17_HQ_About_Asendia_Handholding_Partnership_icon_white.svg

Pålitlig och välkänd service
med Oman Post ,specialisten i Mellanöstern, och Asenda med global erfarenhet.

25x17_Price_Tag.svg

Kostnadseffektiv
lösning för varubrev upp till 2kg och större paket upp till 30kg

Distribution.svg

Snabba och spårbara
alternativ samt mer förmånliga alternativ


Vad karakteriserar marknaden i Mellanöstern?


Blomstrande marknader

Dra nytta av denna unga marknad för e-handel som förväntas växa väldigt snabbt tack vare partnerskap med välkända företag och statliga stöd. Med ett kombinerat marknadsvärde på 785 miljarder kronor har e-handeln i Mellanöstern fördubblats bara på några år.


Mindre konkurrens

Fördelen med att komma in på en relativt ny marknad är att antalet e-handlare och därmed också konkurrensen är mindre och du har mera utrymme att etablera ditt varumärke. Beroende på vilken marknad du vill in på kan den låga konkurrensen också ge dig möjligheten att vara en trendsetter.

Hög köpkraft

I Mellanöstern finns väldigt rika länder där konsumenterna har hög köpkraft och alltid är ute efter nya varumärken och produkter. Regionen har en hög inkomst per capita och mycket av kapitalet spenderas på konsumtionsvaror och fritid. Börja sälja varor i Mellanöstern så kan du nå målgrupper med enorm köpkraft.

Global B2C E-commerce Report 2018

Läs mer om marknaden för e-handel, den senaste statistiken och konsumentpreferenser i olika länder i Mellanöstern.

Ladda ner
19_UK_Destinations_Global_Report_Cover.jpg

Trender i Mellanöstern

Ökande konsumtion över landsgränserna

Att köpa varor från utlandet är en växande trend i Mellanöstern. Undersökningar visar att hälften av det spenderade beloppet går till e-handlare utanför konsumentens hemland. Över två tredjedelar av konsumenterna som köpt varor online lokalt har också köpt från utlandet under det senaste året.


Digital betalning

Tillsammans med e-handeln växer också användningen av digitala betalningssätt. Även om Mellanöstern ligger bakom mer mogna marknader när det gäller digital betalning växer antalet länder som föredrar online eller mobil betalning. Det är ännu en bit att gå men den ökande e-handeln betyder att transaktioner kommer att hanteras elektroniskt i framtiden om det är i form av kreditkort, PayPal eller något annat vet vi inte än.

Mobil handel

Ett ökande antal konsumenter gör sina online-köp på mobilen. I Kuwait och Qatar är det 67% av konsumenterna som köper varor online som shoppar på mobiltelefonen medan samma siffra i Bahrain är bara 52%. För e-handlare som vill etablera sig i denna region är det väldigt viktigt att ha en pålitlig e-butik som är optimerad för mobiltelefoner.

Databehandling och säkerhet

Säkerheten är ett viktigt ämne som bekymrar konsumenterna i Mellanöstern. Förtroende är prioritet i regionen och är viktigare än leveranser och betalningar. Förtroende innebär också att e-handlaren skall skydda sig och sina kunder mot cyberbrott. För att bli framgångsrik i Mellanöstern ska du som e-handlare se till att din online plattform är så säker som möjligt.

227m

Totala befolkningsmängden i Mellanöstern

74%

av befolkningen i Mellanöstern är internetanvändare.

785mrd

E-handelsmarknadens storlek i Mellanöstern. (785 mrd SEK)

Tips för framgång för din e-handel i Mellanöstern

  • Bli partner med en väletablerad leveransexpert som känner regionen och dess komplikationer; allt från konsumenternas leveranspreferenser till tullklareringsprocesser och returer.
  • Se till att din webbplats är optimerad för mobilen. Många i Mellanöstern föredrar att shoppa på mobilen så det lönar sig att hålla sig till mobile-first principen när du utvecklar in e-butik för denna region.
  • Utforska alternativa marknader i tillväxtländer. Det kan vara frestande att hålla sig till de mest självklara marknaderna men om du skrapar lite under ytan kan du hitta överraskande kunder för dina produkter.
  • Försäkra dig om att din e-plattform är säker. Detta är inte ett krav som är unikt för Mellanöstern men för många i denna region är shopping över landsgränserna nytt och de vill känna att de kan lita på e-butiken..
  • Erbjud flera olika elektroniska betalningsalternativ. Även om PayPal och kreditkort är omtyckta betalningssätt i andra länder kan man inte vara säker på att alla föredrar just dessa. Det finns hundratals olika betalningssätt så kolla vilket som är det mest populära i det land som du vill expandera till.

Kontakta oss gärna om du vill höra mer om hur vi kan hjälpa din e-handel att expandera till Mellanöstern!