Hur Asendia kan hjälpa ditt företag att leverera

Varför satsa på den franska marknaden?

Vill du nå ut till en stor kundkrets på en marknad med likartade trender och regler som andra europeiska marknader där e-handeln vinner alltmer mark? Då bör Frankrike stå högt på din lista!

Hur Asendia kan hjälpa dig att sälja till Frankrike

Asendias lösningar för e-handel över gränserna hjälper dig att expandera din verksamhet internationellt. Genom sitt moderbolag La Poste, har Asendia gedigna kunskaper om Frankrike. Vi är därför på rätt plats för att ge råd om hur du kan lyckas på bästa sätt i landet. Med direkt tillgång till La Postes samtliga tjänster, kan Asendia tillhandahålla skräddarsydda lösningar efter dina behov. La Poste, i egenskap av den franska, nationella posten, erbjuder ett ypperligt leverans- och upphämtningsnätverk för effektiva leveranser till konsumenter.


Premium Goods By Colissimo

Vår Premium gods-tjänst levereras av Colissimo, den ledande aktören i Frankrike. Tjänsten har stort förtroende hos de franska konsumenterna och innebär ett försprång gentemot konkurrenterna. Denna tjänst avser paket som väger under 30 kg. Målet är att garantera den bästa erfarenheten för både avsändare och mottagare och har utformats med e-handel som ledstjärna. Här erbjuds leverans-, returnerings- och spårningsalternativ enligt dina önskemål och för din kunds maximala bekvämlighet.


Fully Tracked Goods

La Poste erbjuder full spårning av paket som skickas med denna betrodda tjänst. Den är idealisk för kunder som vill veta var deras paket befinner sig i varje skede av resan. Asendia kan tillhandahålla olika lösningar för leverans av småvaror (upp till 2 kg) med flera leveransalternativ, inklusive personlig leverans och brevlådeleverans.


Standard Goods

Asendia kan tillhandahålla olika lösningar för att leverera småvaror på det mest kostnadseffektiva sättet med prioriterade ledtider till dig. Gods som inte kommer från EU-länder gynnas av effektiva postinsamlingslösningar. Vi minimerar tull- och momskostnaderna för dina lågprisvaror. Denna tjänst är idealisk för gods av mindre värde då ingen spårningsinformation utförs.


Direct Mail & Business Mail

Asendia erbjuder dig expertkunnande och skräddarsydda lösningar för direktreklam och företagspost som låter dig expandera din e-handelsverksamhet ännu snabbare.



En överblick över den franska marknaden



Marknadens storlek

Frankrike representerar den tredje största e-handelsmarknaden i Europa, alldeles efter Tyskland i fråga om e-handelsförsäljning. Positivt nog fortsätter talen dessutom uppåt – e-handeln i Frankrike förväntas år 2019 vara värd över 100 miljarder euro. Frankrike är därför ett idealiskt val för att expandera din e-handelsverksamhet över Europa, med en marknadsstorlek som omfattar 67 miljoner människor och nära grannskap med Storbritannien.


Fransk konsumentstatistik

80 % av 25-45-åringarna har handlat på internet under de senaste 12 månaderna. Det visar de franska konsumenternas vilja att söka på nätet efter produkter de önskar köpa. Ännu mer lovande för de brittiska företagen är att 40 % av de franska köpen skedde över landgränsen 2018. Med Frankrikes 38 miljoner nätkunder utgör detta en strålande möjlighet. Denna siffra förväntas stiga under de närmaste åren och nå uppskattningsvis 42,2 miljoner nätkunder i Frankrike år 2022.



Destination Frankrike

Den franska e-handeln har vuxit snabbt och den vinner mer och mer mark för webshoppar i Sverige. Lär dig mer om möjligheterna och hur Asendia kan hjälpa dig att leverera till Frankrike i vår video.

Video image


Asendis_icon_3.svg

Visste du att...?

2017 års e-handelsförsäljning i Frankrike uppgick till ett värde av 82 miljarder euro.



Ladda ner vår guide

Frankrike är en attraktiv marknad för europeiska e-handlare. Ladda ner vår guide.

Ladda ner
18_UK_How_to_find_success_in_france_download_card.jpg

Retail- och konsumenttrender



Retailtrender

  • E-handelns betydelse ökar

E-handeln växer i Frankrike och utgör 4,22 % av landets totala BNP 2018. Då 71 % av befolkningen äger en smart telefon och 81 % använder skrivbordsdator eller laptop, kan en stor majoritet av de franska kunderna shoppa eller surfa på nätet.

  • Problem med kundservice

Som effekt av konkurrensen uppmärksammas kundernas upplevelser allt mer i Frankrike. Det är oundvikligt – Forrester Research har gått så långt att de beskriver kundtjänstfunktionerna i Frankrike som ”otillfredsställande” – och allt sämre – i sitt senaste index. Kanske är detta orsaken till att franska kunder returnerar en mindre andel av varorna än kunder i övriga Europa. Detta kan globala återförsäljare utnyttja till egen fördel. Amazon var till exempel det mest hyllade varumärket i Forresters rapport, mycket tack vare sitt stora utbud, snabba leveranser och ett rykte om tillförlitlig kundtjänst.


Asendis_icon_1.svg

Visste du att...?

Kläder och skor är det som fransmännen handlar mest på nätet



Konsumenttrender

  • Priset är avgörande

Priset är avgörande för många franska konsumenter, framför allt efter den globala konjunkturnedgången. Enligt Euromonitor jämför 80 procent av de franska konsumenterna olika priser innan de köper andra varor än livsmedel. Det förvånar därför ingen att nätshopping – som erbjuder möjligheten att leta runt för lägsta pris – växer så starkt. Företeelsen har blivit allt vanligare för nästan 83 procent av internetanvändarna – med små skillnader mellan män och kvinnor. Siffran stiger till mer än 90 procent i åldersgruppen 25-49 år.

  • Återkommande köp blir allt vanligare

Även om FEVADs senaste siffror visar att den genomsnittliga transaktionskostnaden har börjat sjunka (för närvarande 70 euro), uppvägs detta mer än väl av en växande inköpsfrekvens. Internetkunderna gör i genomsnitt 28 köp varje år till ett totalt värde av 2 000 euro – där kläder toppar listan, åtföljt av skor och skönhetsprodukter.

  • Föredragna betalningsalternativ

Konsumenter i Frankrike använder gärna bankkort för internetbetalning. Därmed är betalningsförfarandet relativt enkelt för internationella återförsäljare. Runt 94 procent av dem som fyllt 15 år äger ett Carte Bancaire – och 85 procent av kunderna använder dem som sin föredragna betalningsmetod vid nätköp. Det finns också runt 8 miljoner PayPal-konton i Frankrike.

  • Köp över gränserna

Fransmännen blir alltmer bekväma med tanken på nätshopping från andra länder – och motiveras framför allt av lägre priser samt bättre villkor och tillgänglighet. Enligt forskning från International Post Corporation (IPC) är Kina, Tyskland och Storbritannien de mest populära destinationerna. Men lyssna på en varning från E-commerce Foundation: Webbplatser på främmande språk eller med fransk text i bristfälliga översättningar har låga odds att lyckas.


Leveranstrender



Flexibla leveransalternativ

Ett antal olika leveransalternativ erbjuds i Frankrike, från Colissimos Premium gods-tjänst till standardleverans via La Poste. Detta breda utbud av alternativ ger stor flexibilitet till kunden. Asendia kan erbjuda alla dessa alternativ och därmed även en idealisk leveranspartner för ditt företag.


Föredragna upphämtningsställen

Fransmännen visar vägen i fråga om avhämtningsställen nära kundernas bostäder. Dessa återfinns bland annat på postkontor samt i närbutiker och skåp på järnvägsstationer. Sådana alternativ är numera lika vanliga som hemleveranser. Detta belyser att återförsäljare bör prioritera konsumenternas bekvämlighet när de beaktar leveransalternativ – och vikten av att erbjuda valmöjligheter.


Pålitlighet är avgörande

Pålitlighet är lika viktigt som hastighet. Franska konsumenter är vana vid tillförlitlig service från postens nätverk och utgår från att nätförsäljarna ska tillgodose deras förväntningar. Det innebär att de ofta kräver garantier om sina leveranser, från att få direkttillgång till all relevant information till möjligheten att spåra sina varor. Forskning från Royal Mail i Storbritannien visar att detta är betydligt viktigare i Frankrike än i Storbritannien – 85 procent skulle föredra att spåra varje order (kontra 60 procent i Storbritannien) i stället för enbart sådana med högt värde.


Returmöjligheter önskas i Frankrike

Royal Mail fann även att franska konsumenter påverkas mest av erbjudandet om fria returer. Och även om de övergripande retursiffrorna i Frankrike kan tyckas låga med sina sex procent, så ökar detta till 20 procent i vissa varukategorier, som exempelvis mode – Dessutom anser 40 procent av franska konsumenter att de nuvarande returprocedurerna är onödigt komplexa. Här erbjuds alltså en möjlighet för dem som vill införa enklare rutiner för de franska kunderna. Den låga, övergripande returfrekvensen gör förstås också Frankrike till ett utmärkt val för alla som vill sälja sina produkter via nätet.


Asendis_icon_2.svg

Visste du att...?

77% av de franska kunderna förväntar sig att kunna returnera varor utan kostnad


Ladda ner rapporten

Lär dig mer om den franska e-handeln i den här rapporten.

Ladda ner
ES19_France_Pillar_France_Ecommerce_Report.jpg

Kontakta oss

Kontaka oss för att komma igång med leveranser till Frankrike!

Kontakta Asendia för att se hur vi kan hjälpa dig