Destination Norway e-book


Vill du ha mer information om den lönsamma norska e-handelsmarknaden?

Fyll i formuläret och ladda ner vår guide!



Läs mer om :

  • Den norska konsumenten
  • Varför Norge är en lönsam marknad för e-handlare
  • Export till Norge
  • Den norska marknaden i framtiden

... och mycket mer


Ladda ner guiden GRATIS nu!


Varför välja Asendia för hjälp med att leverera till Norge?


Om du önskar den perfekta leveranspartnern med expertkunskaper inom att sända paket, post och publikationer till nya kunder i Norge, då ska du ta kontakt med Asendia nu. Vare sig du är ett etablerat företag som vill avsända stora leveranser, eller du nyligen har börjat testa den norska marknaden, så kan du lita på att vi tillhandahåller den tjänst du behöver.

Att skicka till Norge

Norge är en icke EU-medlem i det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Det innebär att andra regler gäller avseende tull och moms jämfört med i de andra nordiska länderna. Vidare fastställer Norge sina egna tariffer på varor som importeras utanför den inre marknaden. Vi hjälper dig att hitta rätt genom att agera länk mellan ditt företag och de norska tullmyndigheterna.

Ett spektrum av lösningar

Asendia erbjuder ett brett utbud av tjänster för dem som vill exportera till norska konsumenter. Våra e-handelslösningar inkluderar olika leveransalternativ, paketspårning och returhantering. Dessutom har vi passande tjänster för dina direktreklamkampanjer att nå våra grannar i väst.

En högkvalitativ tjänst

Vi kan erbjuda riktigt bra tjänster. Vi säkerställer detta genom en kontinuerlig uppföljning och förbättring, en ständig dialog med våra kunder samt genom att tillämpa viktiga säkerhetsåtgärder. Vår vision är att göra global e-handel så okomplicerad, stressfri och lönsam för dig som möjligt.

Trender inom norsk detaljhandel

Snabbväxande sektorer

Den genomsnittliga årliga utgiften per konsument i Norge förväntas växa med enorma 30 % till 2021. Mode väntas fortfarande vara den mest köpta onlinekategorin vid denna tidpunkt; på andra plats kommer leksaker, hobby och gör-det-själv. Och om du är återförsäljare av dagligvaror kan Norge bli din perfekta marknad, då livsmedel på nätet är det segment som växer snabbast här.

Internationalla varor

Med den högsta procentandelen av nätkunder i den nordiska regionen har Norge en blomstrande e-handelsmarknad tack vare befolkningens intresse av att köpa utlandstillverkade artiklar från internationella webbplatser. Detta är utan tvekan en importvänlig nation, där gods värda miljardtals euro skickas från Sverige, Tyskland, Kina, Sydkorea och USA varje år.

En ekonomi i medvind

E-handeln i Norge är för närvarande värd 8,5 miljarder EUR per år; en blomstrande marknad som stärks av den norska ekonomin som ger näring till ett välbärgat samhälle med hög köpkraft. Norges prioriterade sektorer för ekonomisk utveckling kommer att bestå av: olja och gas, fisk och skaldjur, timmer och metallprodukter, telekommunikations- och vattenkraftsutrustning. Inkomster och privat konsumtion ökar. Detaljhandeln kan därför förväntas bli ännu mer lönsam i framtiden.

Expanderande kundbas

För närvarande shoppar 71 % av norrmännen mellan 18 och 29 år på nätet varje månad. Denna siffra beräknas öka i linje med Norges stadiga befolkningstillväxt (sex miljoner år 2027). Dessutom kommer Norge då att vara bland de fem yngsta länderna i Europa avseende medianålder. Därför bör internetföretagen förbereda sig inför en yngre marknad av köpare.

12.7b

Så mycket är e-handeln i Norge värd per år

15%

Förväntad tillväxt av genomsnittliga årliga utgifter per e-köpare år 2021

71%

av norrmännen mellan 18 och 29 år handlar på nätet varje månad

Kritiska framgångsfaktorer inom e-handel

Effektiva returer

En av de största utmaningarna för e-handelsföretag som säljer i Norge är returer. Norrmännen är mycket kräsna konsumenter med stora förväntningar: de uppvisar den högsta returfrekvensen vid nätköp i den nordiska regionen och de lägsta nöjdhetssiffrorna med sina beställningar! Då Norge inte ingår i EU, kan det ta lång tid för returnerade varor att korsa gränsen och återföras till e-handlaren. Asendia kan göra returer enkla och praktiska för dig och dina kunder genom att låta e-handlaren påbörja förfarandet i receptionen i det lokala centret för returhantering.

Snabb leverans

Endast 14 % av internetkunderna i Norge räknar med att få sin leverans inom 2 dagar. Detta innebär ett utmärkt utrymme för e-handlare som kan erbjuda snabbare leveranstider att säkerställa en ytterligare konkurrensfördel. När 80 % av befolkningen fortsätter att bo i tätområden, kommer Norge att förbli ett av de länder i världen dit det är enklast för Asendia att leverera dina varor. Vi erbjuder ett brett utbud av integrerade lösningar och internationell leveransexpertis för den smidigaste kundupplevelsen online.

Bra priser

Varför gillar norrmännen att shoppa på nätet? Till att börja med uppskattar de, som många andra, frihet och flexibilitet och gör allt fler av sina köp på nätet för ökad effektivitet. Vidare har Norge en relativt hög tendens att importera och köpa varor från utlandet, då inhemska priser ofta uppfattas som höga. E-handeln betraktas därför som ett prisvärt alternativ; runt en femtedel tror faktiskt att den är billigare, vilket är en högre andel än något annat nordiskt land. Vid sidan om sina städer har Norge en vidsträckt landsbygd, där tjänsteutbudet är avlägset och dyrt att nå till följd av det höga bensinpriset. E-shopping undanröjer det här problemet och erbjuder fler val till lägre priser.

Effektiv SEO

De flesta konsumenter i Norge upptäcker utländska e-butiker via sökmotorer; ett starkt fokus på SEO kommer därför att hjälpa dig nå framgångar på den norska marknaden. SEO för detaljhandelswebbplatser kräver tid och energi, men det är avgörande om du önskar bygga upp en framgångsrik internetverksamhet i Norge. Försök att använda relevanta nyckelord och införliva dem i produkttexter, webbadresser och annat sökbart innehåll. Vi rekommenderar också att skapa fler sidor, göra ditt innehåll delningsbart och optimera din webbplats för mobilen.