Vill du leverera varubrev till Kina?

Vår tjänst, Premium Goods, använder sig av vårt pålitliga och kostnadseffektiva paketnätverk och är perfekt för leveranser av varubrev till kinesiska konsumenter. Tjänsten inkluderar också tullklarering, spårning och leverans till hemdörren av den välkända leverantören China Post.

17_HQ_About_Asendia_Handholding_Partnership_icon_white.svg

Lång erfarenhet
Asendia (och våra moderbolag Swiss Post och La Poste) har länge levererat till Kina och China Post är en mycket välkänd leverantör i regionen.

truck.svg

Upp till 30kg
Med en viktlimit på 30kg är vår pakettjänst lämplig även för större leveranser av olika typer av varor köpta online. Kinesiska konsumenter köper gärna i parti.

Tracking_icon.svg

Full spårbarhet
Förtroende är verkligen viktigt för kineserna. Vi erbjuder enkel spårning av paketet för att din kund ska känna att leveransen kommer bra fram.

Tips för framgång för din e-handel i Kina

  • Full spårning av leveransen ända till kundens hem dörr i Kina. Kinesiska medelklassen växer och de har hög köpkraft. De vill också ha möjligheten att följa sina varor tills de kommer fram.
  • De flesta kineser föredrar hemleverans. Vår partner China Post försäkrar att leveransen är smidig och pålitlig.
  • Paketen anländer till Kina som post och går därför igenom en enklare tullklarering.
  • Med logistikcenter i Beijing, Guagzhou och Shanghai kan vi täcka hela landet. Eftersom Kina är så stort snabbar utspridda logistikcenter upp leveransen.
  • Kineser köper ofta utländska produkter i större partier. Med Premium Goods kan du skicka varor som väger upp till 30kg.
Asendia har filialer i Hong Kong och i Singapore vilket ger oss möjligheten att skicka varor till Kina och övriga Asien. Dessa filialer ger oss också djupare insikt om den asiatiska marknaden.
E-Commerce.svg

VAD DU BEHÖVER VETA OM ATT LEVERERA TILL KINA

Kina är marknaden med stort “M” för både traditionell handel och e-handel men det finns mycket att ta i beaktande på en så stor marknad med så hög konkurrens.

Kina är stort!

Kina är den största marknaden för e-handel och det fjärdestörsta landet i världen. Att terrängen sträcker sig från höga bergskedjor till stora ökenlandskap kan göra det tidskrävande att leverera paket mellan destinationer inom Kina. Därför är det väldigt viktigt att kunna skicka försändelser till flera olika flygplatser i Kina och därmed enklare nå fram till slutdestinationen.

Kinas regering

Gränsöverskridande e-handel är starkt reglerat av regeringen och förändringar i regleringar är väldigt vanliga. Det finns alltid föreskrifter och regleringar att hålla ett öga på när man exporterar till Kina.

Kapaciteten på logistikcenter

Ökande efterfrågan och dagar som Singles Day erbjuder stort potential för B2C e-handlare men kan vara utmanande för logistikcenter. Med begränsad fraktkapacitet lönar det sig för dig att försäkra dig om att din leverantör i Kina har kapacitet under dessa event för att undvika förseningar.


Begränsade och förbjudna varor

Listan över begränsade och förbjudna varor ändrar rätt ofta så det är viktigt att kontrollera den officiella kinesiska tullinformationen för att vara säker på att det är lagligt att skicka dina varor till Kina. Att skicka förbjudna varor kan orsaka förseningar och extra avgifter om varan över huvudtaget levereras.

B2C E-commerce Report för Kina 2018

Ladda ner rapporten och läs mer om marknaden för e-handel, konsumentbeteendet och de senaste trenderna i Kina.

Ladda ner
19_UK_Destination_China_Ecommerce_Report_Cover.jpg
17_HQ_About_Asendia_Globe_international_icon_white.svg

NYCKELN TILL FRAMGÅNG I KINA


Den kinesiska marknaden erbjuder många möjligheter för e-handlare om de kan klara av potentiella risker och utmaningar.

Online marknaden dominerar

80% av beställningarna online i Kina görs via marknadsplatser som Taobao, JD, Koala, AliExpress och Tmall. Att ta sig in på dessa e-handelsplattformar tar både tid och pengar. Det krävs mycket pappersarbete och du ska också lägga upp din butik. Infrastrukturen måste du bygga upp ur ett logistik- och IT-perspektiv. Underhåll, kundservice och marknadsföring är inte att glömma.


Att hitta rätt strategi kan vara lönsamt men det kommer att ta tid, pengar och expertis.

Var medveten om det politiska landskapet

Den centrala kinesiska regeringen reglerar lokal affärsverksamheter, för e-handlare medför detta en hög politisk risk och kan orsaka svårigheter för utländska företag som vill komma in på den kinesiska marknaden. För tillfället uppmuntrar regeringen e-handelstillväxt på landsbygden genom investeringar i infrastruktur och teknik.

Intellektuell äganderätt är inte välutvecklad i Kina än. Detta leder till hård konkurrens från lokala tillverkare och kopiering av produkter är vanligt.

Lyxvaror säljer

Lyxvaror är av de mest populära utländska importvaror till Kina. Kopiering av låg-kvalitetsprodukter är vanligt och det finns många förfalskade produkter i Kina. 61% av de kinesiska konsumenterna är därför villiga att betala mer för designervaror som importeras från sitt ursprungsland.

De mest populära inköpen är: 47% dagligvaror, 47% kläder och skor, 41% datorer och tillbehör, 38% mat och hälsovård och 33% hushållselektronik.


Att bygga ett förtroendeingivande varumärke är viktigt

Många kinesiska shoppare är försiktiga när det kommer till utländska varumärken så e-handlare måste investera betydande summor i marknadsföring. De flesta återförsäljare förlitar sig på e-handelsplattformar istället för att använda sin egen webbplats. De som använder sig av sin egen webbplats är ofta stora företag som investerat mycket pengar för att lokalisera webbplatsen, erbjuda omtyckta betalningsalternativ och har möjlighet att marknadsföra i Kina över sociala medier som WeChat, Sina Weibo osv.

67%

av de kinesiska konsumenterna har köpt från utlandet under det senaste året.

241mrd

spenderade kinesiska konsumenter under Single's Day (världens största shopping event) 2017 (241 mrd. SEK)

53%

av kinesiska konsumenter som köpte varor från utlandet 2018 spenderade i genomsnitt mer än 10,000 yuan (14'000 SEK) 2018.

Kontakta våra experter på internationell e-handel och lär dig mer om hur Asendia kan hjälpa dig leverera till Kina

Kontakta oss