Hur Asendia kan hjälpa ditt företag att leverera

Varför bör Schweiz ingå i din internationella tillväxtstrategi för e-handel?

Landet må vara litet till ytan, men när det gäller potentialen för e-handel tävlar Schweiz i högre divisioner. Dess mycket internationella marknad är separerad från, men nära länkad till, den Europeiska unionen. Landet åtnjuter gott rykte för sin potential som affärspartner. Den schweiziska nätköparen handlar också gärna från utlandet och spenderar även mer än de flesta.

swiss2.jpg

Varför handlar schweiziska nätköpare så mycket från aktörer utanför landets gränser?

18_UK_Destination_Switzerland_Man_Using_Tablet.jpg

Förväntningar och trender kring leveranser på den schweiziska e-handelsmarknaden

Varför handlar schweiziska nätköpare så mycket från aktörer
utanför landets gränser?




Bristande produkttillgång i Schweiz

Ur befolkningshänseende kan Schweiz inte konkurrera med Kina. Landet är berömt för vissa produkter som håller världsklass. Men den relativt lilla inhemska marknaden håller nere antalet lokalframställda konsumentprodukter. Dessutom avstår många av de schweiziska företagen från att investera i lokala lager för sin marknadsförsörjning. Därigenom begränsas tillgången på konsumentprodukter.



Höga produktkostnader i Schweiz

Den som reser till Schweiz på semester kommer nog att reagera över de höga prislapparna. För vissa varor är nivåerna betydligt högre än i andra länder. Det ökar lockelsen för schweiziska medborgare att shoppa utomlands. Därför har externa aktörer som vill sälja sina produkter i Schweiz en fördel i konkurrens med de inhemska säljarna.


Asendis_icon_1.svg

Visste du detta?

64 % av den schweiziska befolkningen handlar regelbundet från utlandet. Det är ett av de högsta talen i världen.


Video: Asendias e-handelslösningar till Schweiz

Asendia är Swiss Posts internationella varumärke och genom oss får du direkt tillgång till Swiss Posts post- och e-handelslösningar från 14 länder och 3 kontinenter. Med vårt utbud av schweiziska post- och pakettjänster på specialistnivå kan du kapa kostnaderna, vässa leveransalternativen för dina kunder och förbättra returprocesserna.

Video image

Hur kan du dra nytta av den här unika möjligheten?


Förstå marknadstrender och konsumtionsvanor

2016 års rapport om trendindikatorer för den schweiziska e-handeln, som utarbetats av University of Applied Sciences in Business Administration Zurich (HWZ) och Swiss Post, avslöjar allt du behöver veta. Mer än 10 000 personer från alla språkregioner i Schweiz deltog i studien, som gav en mycket värdefull ögonblicksbild över hur och varför schweiziska konsumenter shoppar på nätet.


Skräddarsy din webbplats och marknadsföring för den schweiziska marknaden

E-handeln fortsätter att växa i Schweiz för varje år som går. Utgifterna för online-produkter och -tjänster ökade med 14 % mellan 2015 och 2016. För att utnyttja detta är det avgörande att din webbplats och marknadsföring är anpassade efter de schweiziska konsumenternas behov. Webb- och marknadsföringsinnehåll måste finnas tillgängligt på landets samtliga huvudspråk – tyska, franska, italienska och rätoromanska – om du ska kunna nå ut till alla kunder i Schweiz. I fråga om betalningsmetoder är PayPal ett förstahandsval för många schweiziska konsumenter. Men kreditkort och fakturabetalning är lika populära.

Tillmötesgå de schweiziska nätköparnas leveransönskemål

Schweizarna prioriterar hemleveranser – 90 % föredrar sådana medan endast 9,9 % väljer Click+Collect. Schweizarna är ofta tålmodigare än vissa konsumenter i andra länder. Det blir uppenbart när de väljer mellan prioriterade och reguljära tjänster. År 2016 gjordes till exempel 60 % av leveranserna med Ekonomifrakt (E+2) i stället för med Prioriterad frakt (E+1). Kunder i denna mognande marknad är sannolikt mycket mer benägna att vänta in sina nyförvärv – men också att förvänta sig leveranstjänster av hög kvalitet.

Läs mer i vår
e-Book

Den här e-boken ger dig omfattande information om e-handelsmarknaden i Schweiz, inklusive delar av de senaste fakta- och statistikuppgifterna.

Ladda ner e-boken
CH_destinationsebook.jpg


Vilka utmaningar kännetecknar den schweiziska e-handelsmarknaden?


Tullinformation

Då Schweiz ingår i den inre marknaden är tullkostnaderna lägre – men de lever kvar. Ett enkelt misstag, som en inkorrekt tulldeklaration över värdet på innehållet, kan orsaka rejäla svårigheter för din leverans. Att välja felaktig HS-kod kan också medföra allvarliga problem. Om du inte uppger värdet i deklarationen, till exempel, kan ditt paket tvingas igenom ett kartläggningsförfarande som involverar uppackning, röntgen och kontakt med kunden. Det leder inte enbart till förseningar utan kan också medföra ytterligare kostnader.

Schweiz har tullar, det vill säga skatter som tas ut på produkter som korsar den schweiziska gränsen. Dessa tullar baseras på ett av flera kriterier, men det vanligaste utgörs av paketets bruttovikt. Den består inte enbart av vikten på paketets innehåll, utan inkluderar även förpacknings- och fyllnadsmaterialet. Tullavgifterna beräknas därefter som en fast avgift per 100 g.

Fyra officiella språk

Schweiz har fyra officiella språk – tyska, franska, italienska och rätoromanska – där tyska är det mest utspridda. Engelska används ofta i hela landet men räknas inte till de officiella språken. När du vill skicka paket till Schweiz måste du kanske därför ha både kommunikations- och märkningslösningar i åtanke.

Retursiffror

Returer borde aldrig vara ett huvudbry för e-handelsföretag som levererar utomlands – 92 % av konsumenterna tänker köpa från ett varumärke igen om det är enkelt att returnera. Även om de schweiziska retursiffrorna i genomsnitt är lägre, kan de vara så höga som 40 % för modeartiklar.


Asendis_icon_3.svg

Visste du detta?

29% av nätköp över gränser i Schweiz har ett värde över €100




Video: Vilken pakettjänst är mest populär hos schweiziska konsumenter?

Den här videon fokuserar på Premium Goods Mailbox Plus, den mest populära tjänsten bland schweizare. Lär dig mer om hur du kan minska kostnader och förbättra leveransalternativen med Home Delivery och 2500 PUDO points, erbjuda Delivery Duty Paid (DDP) lösningar och tullklareringsalternativ.

Video image



Leveransförväntningar och trender på den schweiziska e-handelsmarknaden


Schweiziska nätköpares favoritlösningar när det gäller leveransen

Vad gäller snabba leveranser väljer 90 procent av konsumenterna ett gratisalternativ med leverans inom 48 timmar framför att betala extra för leverans nästa dag, enl. VSV. Många konsumenter är beredda att vänta i upp till en vecka på sina varor. Att erbjuda ett brett utbud av leveransalternativ är ett bra sätt att tillgodose schweiziska kunders behov.

Att erbjuda gratis leveranser är fortfarande inte norm i Schweiz. Detta ger utländska retailers möjlighet att täcka upp för leveranskostnader. IPC’s forskning visar att endast 50 procent av schweiziska konsumenter erhöll gratis frakt för sitt senaste köp på nätet.

Returer

Antal returer i Schweiz kan vara högt, så mycket som 40 procent för kläder och mode. Och även om returer för köp gjorda i annat land fortfarande är lågt, har det ändå stigit från 4 procent 2015 till 7 procent 2016 enligt IPC. Asendia erbjuder internationell returservice, och en premiumlösning med Postpac i Schweiz.

Hinder vid schweizisk tullklarering

Så många som 21 procent var tvungna att betala tull på sitt senaste inköp och 61 procent fick den informationen först efter att de hade beställt sina varor. Att ha full transparens och visa på alla kostnader inkl. frakt, avgifter och skatter, är viktigt. Många kunder anger dolda kostnader som en anledning till att avbryta ett köp.


Asendis_icon_2.svg

Visste du detta?

2 400 CHF är den summa schweizarna spenderar per capita online.


Ladda ner vår Ebook

Lär dig mer om att exportera till Schweiz. Här hittar du allt om språkproblematiken, hur du packar dina varor, förbjudna varor m.m.

Ladda ner
CH_challengesebook.jpg



Hur kan Asendia och Swiss Post hjälpa dig som e-handlare att lyckas i Schweiz?


Tack vare vårt moderbolag Swiss Post har Asendia en unik ingång till de final-mile tjänster som schweiziska konsumenter känner till och litar på, och vi kan få dina paket genom tullen på ett effektivt och smidigt sätt.


Marknadsledande pakettjänster och tullklarering

Vår Premium Goods lösning inkluderar Mailbox Plus och Postpac, två Swiss Post tjänster för paket upp till 30 kg. Båda håller högsta klass och som är anpassade för just e-handeln. De inkluderar leveransalternativ, returlösningar och spårningsalternativ som passar både dig och dina kunder.


Med vår valfria DDP lösning kan vi debitera dig moms och tilläggskostnader, vilket resulterar i att dina kunder kan hämta ut sina paket utan extra kostnader.

Swiss Post är känt för sin tillförlitlighet och Schweiz är ett av de länder i Europa som har flest paketutlämningsställen.


För varor som inte kräver spårning erbjuder vår tjänst Standard Goods ett kostnadseffektiv lösning.








Ladda ner vår ebook

Få hjälp med att skapa en effektiv marknadsstrategi med vår guide!

Ladda ner
CH_growebook.jpg

Intresserad av den schweiziska marknaden men osäker på hur du ska få dina varor genom tullen? I nedan checklista hittar du olika lösningar för just ditt företag.