Asendia Careers header 500

FAQ

Här hittar du vår sida som innehåller vanliga frågor. Oavsett om du är ett företag intresserad av Asendias tjänster eller är mottagare av en försändelse som kommer från utlandet, så är det här du hittar svaren på dina frågor. 

 

Feedback

Asendia erbjuder internationella e-handels- och postlösningar för företag, inklusive paket, företagspaket, direktreklam, tryck och leveranslösningar. Vi har en komplett sortiment av produkter för företag, detaljhandel, direktmarknadsföring och förlagssektorn.

Asendia ägs av La Poste och Swiss Post och vi använder deras globala transportnät, men vi samarbetar också med alla nationella postverk runt om i världen.

Asendia har kontor i 15 länder genom Asien (Singapore och Hong Kong), Europa (Schweiz, Frankrike, Tyskland, Österrike, Italien, Norden, Benelux, Spanien, Storbritannien) och USA.

Vårt tracking-system är enkelt att använda: du hittar det uppe i högra hörnet på den här sidan där du skriver in ditt försändelse-ID i rutan för att spåra din frakt. Om status på ditt paket säger att din vara har ankommit till Sverige, så rekommenderar vi dig att vända dig till PostNord . Det är de som sköter utdelningen i Sverige. Eller så kan du ta kontakt med webbutiken du beställde varan hos. De kan hjälpa dig med ytterligare information.

Tack vare vårt globala nätverk så kan Asendia leverera till över 200 destinationer över hela världen. Även om Asendia inte har kontor i ditt land kan vi ändå organisera transport från ditt företag. Specialprodukter kan erbjudas till din plats, kontakta oss för mer info kring den frågan.

Vi kan leverera till mer än 200 olika länder i världen, förutom länder som är under handelsembargo.

Vi erbjuder alla våra kunder ett brett utbud av olika spårningsalternativ och vissa tjänster är inte spårade. Kolla med din återförsäljare vilken service som de använder sig av. Om paketet är spårat, fråga gärna dem efter en spårningskod.
För att kunna erbjuda den mest tillförlitliga och lämpliga leveransen så dirigeras frakterna genom våra transportterminaler som finns i flera olika länder. Men du kan vara lugn, paketet kommer att levereras till den slutgiltiga adressen.
Spårningshändelser genereras varje gång förpackningsetiketten skannas i Asendias nätverk. Om spårningen är oförändrad i flera dagar betyder det inte att paketet inte är i rörelse, det kan gå flera dagar mellan skanningen om objektet både är i transport nationellt och internationellt.
Vissa av våra partners skickar meddelande där de erbjuder alternativet att ändra leveransadress efter att ett första leveransförsök misslyckats.
Vissa produkter och tjänster hos Asendia tillåter dig att omboka leverensen. Om den möjligheten finns kommer du att få ett meddelande om detta som låter sig omboka leveransen. Om detta inte gäller för din typ av tjänst eller produkt kommer ett nytt leveransförsök att genomföras eller så levereras det till närmsta postkontor.
Om det uppstår något problem med leveransen av ditt paket så kontakta kundservice hos webbutiken som du beställt ifrån.
Asendia kan endast hantera förfrågningar från företagskunder. Kunderna hänvisas till företagets kundtjänst.

Maxstorlek beror helt på våra partners och destination. De flesta av Asendias postlösningar låter dig skicka objekt med maxstorlek 900 mm (Längd + bredd + höjd)

Våra premiumlösningar låter dig skicka paket med maxstorlek 1500 mm (längd + bredd + höjd) Vissa partners tillåter större storlek,

kontakta vår säljavdelning så kan de hjälpa dig att ta fram den bästa lösningen för dina behov.

Det beror helt på våra partners och destination.

Vanligtvis är maxvikten 2 kg, förutom Premiumlösningar där maxvikten ligger på 30 kg.

Det finns vissa produkter som Asendia inte tillåter p.g.a. lagar och hälso- och säkerhetsskäl. Mer detaljerad information hittar du i detta dokument:

Vissa objekt är föremål för restriktioner med särskilda transportregler.

 

Kontakta ditt närmaste Asendia här.
På Asendia är det viktigt för oss att du som besökare ska känna dig trygg och säker när du interagerar med vår webbplats. För att lära dig mer om detta område läs vår policy om just Data Protection.
Transporter som sker över landsgränser är ett område för tullen. Om dessa skatter inte ingår i priset på de varor som du betalat för på nätet så kan din lokala tullmyndighet ta betalt för inkommande avgifter och skatter. eSHopWorld erbjuder lösningar kring gränsöverskridande inom e-handel och gör det möjligt för återförsäljare att inludera skatter och avgifer direkt i varupriset.

DDP står för Delivered Duties Paid. Denna term används inom internationell handel när skatter och avgifter redan är betalt innan och är inkluderat i produktens pris. DDU står för Delivered Duties Unpaid.

Denna term är i dagsläget utbytt till DAP (Duties at Place). Denna används istället när mottagaren är den som betalar för tullavgifterna när leveransen sker.

Alla försändelser som korsar en tullgräns måste visa en tulldeklaration, antingen CN 22 eller CN 23 på framsidan av objektet (om värdet av innehållet deklareras av ansändarer överstiger 300 SDR). En faktura krävs också.

Harmonized System (HS) är ett internationellt standardiserat system för namn och nummer för att klassificera produkter, som utvecklas och upprätthålls av World Customs Organization (WCO). Dessa HS-koder används för att beräkna de avgifter och skatter som betalas av lokala tullmyndigheten när en transport passerar en tullgräns.

Du kan läsa mer om det på denna länk: http://www.wcoomd.org/en/topics/nomenclature/overv...
 

Skulle du ikke finde svar på netop dit spørgsmål, så tag venligst fat i vores kundeserviceteam ved at bruge vores kontaktside.

 

 

AsendiaInsightsLogo

24 November, 2020

Globala e-handlare - Sätter ni er själva i kundens sits?

De flesta online-återförsäljare kan inte bara lägga till internationell frakt som ett alternativ och plötsligt uppnå global framgång. Om…

23 November, 2020

Black Friday 2020: Hur kan e-handlare förbereda sig för en kraftig…

Black Friday 2020 och de följande månaderna kommer att ge e-handlare verkliga utmaningar - och samtidigt erbjuda möjligheter. Med färre…

5 August, 2020

Europe 2020: Ecommerce Region Report, published by RetailX in…

In partnership with Asendia, RetailX has published the Europe 2020: Ecommerce Region Report, an in-depth analysis of one of the largest…