Shopper Support - parcel queries

Kundsupport för shoppare

Om du behöver hjälp med din paketleverans, följ våra råd nedan för att få den snabbaste lösningen.

chatbot avatar
Vår virtuella assistent

Vår virtuella assistent är utformad för att hjälpa shoppare med frågor om paketleveranser. Se längst ner till höger på din skärm för att komma igång.

Företagskunder och förfrågningar om försäljning

Företagskunder kan kontakta sin kundansvarige och för nya förfrågningar, klicka här.

 

Vilka är Asendia och vad gör vi?

Vi hanterar den första delen av leveransprocessen – att transportera paketet från återförsäljarens lager utomlands till ditt land. En lokal leveranspartner som du troligen känner igen tar sedan över leveransen i ditt land.

Vi hanterar inte leveransen av paketet till din dörr eller ditt utlämningsställe.

Vem har ditt paket?
 
När du spårar ditt paket ser du normalt sett vilken leveranspartner i ditt land som har ditt paket. I det här exemplet är det PostNord.

SE-tracking

Därför bör du kontakta dem direkt (information finns på spårningssidan).

  SPÅRA ETT PAKET

 

FAQ - Hur kan vi hjälpa dig?

Du kan be vår virtuella assistent om hjälp eller bläddra igenom vår FAQ.


Vi hanterar miljontals paket varje månad med mycket hög tillförlitlighet. Vi ber om ursäkt om ditt paket är ett undantag och förstår hur frustrerande detta kan vara. Vi hoppas att den här webbsidan kan hjälpa dig vidare.

Försenat paket
Spårningsnumret fungerar inte
Skadat paket
Missad leverans
Paketet har öppnats
Tullavgifter
Jag vill prata med någon

 

Försenat paket?

Yellow_Line

Försök att först spåra ditt paket – det kanske är på väg.
Spåra ditt paket för att se var det är. Det kan vara på väg att levereras, och du kanske inte behöver vidta några ytterligare åtgärder.


 SPÅRA ETT PAKET

 

Spårningen visar att paketet är hos vår lokala leveranspartner?
Om spårningen visar att ditt paket är hos den lokala leverantören som kommer att leverera till din dörr eller upphämtningsplats, kan du få mer information direkt från dem. I detta exempel är det Post Nord.

SE-tracking

Om du stöter på problem bör du kontakta webshoppen du handlade ifrån.
Om leveransfirman inte kan lösa problemet, eller om spårningen visar att paketet fortfarande är hos Asendia, behöver du i de flesta fall kontakta den återförsäljare du handlade från. De bestämmer sedan om de ska kontakta oss för att göra en reklamation för ett mycket försenat, förlorat eller skadat paket.


Inget spårningsnummer i din leveransbekräftelse (mail/SMS)?
Alla paket är inte spårbara. Vissa återförsäljare väljer att använda icke-spårbara posttjänster för att hålla kostnaderna nere. Dessa är ändå mycket pålitliga, men vid en försening bör du kontakta återförsäljaren för hjälp. De kontaktar oss vid behov för din räkning.

 

Fungerar inte spårningsnumret?

Yellow_Line

Se till att du använder den här spårningswebbplatsen.

Om problemet kvarstår, kontakta återförsäljaren du handlade från för att få hjälp. Om de behöver göra en reklamation gör de det direkt med oss.


Skadat paket?

Yellow_Line

Kontakta återförsäljaren du handlade från för att få hjälp. Om en reklamation behöver göras för skador gör återförsäljaren det direkt med oss.

 

Missat en leverans?

Yellow_Line

Asendia samarbetar med lokala leveransföretag för att sköta leveransen till din dörr eller upphämtningsplats. Spåra ditt paket för att se vem det är. Du bör få ett meddelande (fysiskt och/eller elektroniskt) från dem med instruktioner om hur du bokar ny leverans eller hämtar ut paketet.

SE-tracking

 

Paketet har öppnats?

Yellow_Line

Detta beror oftast på att tullmyndigheter gör slumpmässiga kontroller för att säkerställa att dokumentation är korrekt eller av säkerhetsskäl.
Om varornas skick har påverkats bör du kontakta återförsäljaren du handlade från.

Har du fått tullavgifter att betala?

Yellow_Line

Tullavgifter (tullar, skatter och tullklareringsavgifter) varierar beroende på importland, varutyp, värde och tullfria gränser.
Återförsäljaren bör tydligt ange på sin webbplats om dessa avgifter ska betalas vid leverans. Tullombudet (ofta post- eller kurirföretaget som levererar) kan kontakta dig för betalning innan leverans eller ta betalt vid leverans.
Vid frågor, kontakta återförsäljaren så snart som möjligt. Paket returneras om avgifter inte betalas snabbt.

 

Kan jag prata med någon?

Yellow_Line

Kontakta det lokala leveransföretaget
När du spårar ditt paket ser du om det har överlämnats till ett lokalt leveransföretag. De har kundtjänstteam som hjälper dig vidare.
.

SE-tracking

Kontakta återförsäljaren du handlade från
Om ditt paket är förlorat eller skadat bör du kontakta återförsäljaren. De kontaktar oss vid behov för att göra en reklamation.

Kontakta Asendia
Vi hanterar exporten av paket till ditt land och därefter tar en lokal partner över. Om spårningen visar att paketet fortfarande är hos Asendia och det är mycket försenat, rekommenderar vi att du kontaktar återförsäljaren du köpte från. De kontaktar oss om det behövs.

Kontaktformulär
Öppna den virtuella assistenten "Ask Asendia" och skriv "contact". Då kan du fylla i ett kort formulär.