5 tips för direktreklam inom mode och skönhet

26 April, 2021

Mail

Miljontals mail skickas och tas emot varje dag, men forskning visar att traditionell direktreklam är det som verkligen skär igenom bruset.

Med öppningsgrader så höga som 90% (jämfört med cirka 20–30% för e-post) samt att cirka 31% av mottagarna av direktreklam besöker avsändarens webbplats, innebär effekten av direktreklam att den kan erbjuda mycket större avkastning än digital media.

På den konkurrensutsatta marknaden för e-handel inom mode och skönhet kan direktreklam vara ett särskilt användbart verktyg i din verktygslåda för marknadsföring. Riktad, mätbar och (för mottagaren) uppenbar - smart direktreklam har potential att vara extremt minnesvärd och engagerande, samt förmedla kraftfulla budskap för ditt varumärke. Att skapa en effektiv direktreklamskampanj innebär att du behöver göra din hemläxa i allt från att bygga en stark kunddatabas till att utforma din utskick och leverera dem i rätt tid. Det finns definitivt mycket som behöver att tänkas på och därför tänkte vi erbjuda några tips länga med vägen.

Perfekt design, text och print

Första intryck är viktiga när det gäller direktreklam och varje liten detalj spelar roll - visste t.ex du att stora kuvert öppnas oftare än vanliga storlekar? (smallbizgenius) Att inkludera din logotyp på framsidan gör ditt utskick mer igenkännligt och pålitligt, samt en djärv visuell och fängslande rubrik kommer att fånga läsarens uppmärksamhet. Att anpassa din direktreklam hjälper till att visa mottagaren att ditt varumärke är relevant för dem som individ, vilket ökar vinsten med 31% och ökar lojaliteten till över 40%. (Smithers Pira)

top-tips_icon Proffstips: För detta taktila medium ska du inte spara på papperskvaliteten. Investera i material som gör att kunderna känner sig uppskattade för att samtidigt höja ryktet kring ditt varumärke och återspegla kvaliteten på dina plagg eller skönhetsprodukter. Tänk även på miljöpåverkan från dina utskick. Återvunnet papper eller biologiskt nedbrytbart material hjälper dig att visa din målgrupp att ni inte bara pratar, utan faktiskt tar ansvar när det gäller hållbarhet.
DirectMail_Perfect 

 

DirectMail_Audience

 

Känn din målgrupp

Det är så här enkel. Om du förstår vad din målgrupp vill eller behöver och hur de beter sig, kan du skräddarsy din marknadsföring i enlighet med detta. Och du kommer inte att vara irriterande! Till exempel hade skönhets- och kosmetikmärket Yardley London stor framgång med att marknadsföra sitt Classics-sortiment för en 40+ publik, stärkt med vetskapen om att denna demografi är 28% mer benägna att engagera sig i direktreklam än andra medier. Det är mer kostnadseffektivt att vårda befintliga kundrelationer än att aktivt söka nya, så det är viktigt att förstå din målgrupp och deras livsstil.

top-tips_icon Proffstips: Asendias adressstjänst Address Cleaning håller din databas ständigt uppdaterad. Detta förhindrar dubbla utskick, sparar pengar på artiklar som inte säljer och säkerställer att ditt marknadsföringsmaterial hamnar i rätt händer.

 

 

 Timing är avgörande

Från säsongsbaserade erbjudanden och produktlanseringar till evenemang och nya butiksöppningar är god timing viktig för att din direktreklamskampanj ska lyckas. Ingenstans är det sannare än inom mode och skönhet, där trender förändras med årstiderna och betydande datum ger stora möjligheter att driva försäljning. Men att vara medveten om vad tidpunkten betyder inte bara att ditt utskick kommer i god tid före ett planerat evenemang; det betyder även att man tänker på exakt vilken dag din direktreklam kommer. Inriktning på kunder som arbetar vardagar? Leverera på en lördag när det är mer troligt att de öppnar och läser sin post.

top-tips_icon Proffstips: Många konsumenter sparar kataloger och broschyrer för att titta igenom senare. Uppmuntra mottagarna att besöka din webbplats med ett begränsat erbjudande eller liknande.

 

DirectMail_Timing

 

 

DirectMail_Multi-Channel

 

 

Kombinera med digital media för full effekt

Medan direktreklam erbjuder bra avkastning och engagemang, behöver du inte avfärda digitalt helt och hållet. Faktum är att studier visar att direktreklam fungerar bäst när det kompletteras med digitala medier. Även företag som existerar endast online som Zalando kommunicerar via direktreklam och riktar sig mot sina tidigare, ej aktiva kunder med en inbjudan att återvända till webbplatsen och "upptäcka de senaste trenderna och varumärkena". Att vara konsekvent i hela ditt marknadsföringsmaterial, webbplats, sociala medier och fysiska butiker hjälper till att bygga ditt varumärke och stärka ditt framträdande. En stark närvaro i flera kanaler kommer i slutändan att skillnad.

top-tips_icon Proffstips: Identifiera din mest effektiva digitala kommunikation och använd fysiska utskick för att rikta nya och befintliga kunder till dina digitala kanaler (hemsida, etc.) för maximal påverkan.

 

 

Var kreativ

En bra idé hjälper dig att göra din direktreklam framträdande som något av värde, i motsats till en bit skräp som är avsedd för papperskorgen. Till exempel hade Tiffany och Co. framgång med att skicka potentiella födelsedagskort, medan Nobody’s Child byggde lojalitet och välkomnade nya kunder med en lapp och ett armband som en liten present. Skönhets- och kosmetikmärken kan inkludera gratisprover för att visa kvaliteten på sina varor.

top-tips_icon Proffstips: Personliga tackkort som medföljer köp kan hjälpa till att bygga ett positivt band mellan dig och din kund. Kampanjkoder hjälper dig att spåra effektiviteten i din direktreklamaktivitet.

DirectMail_Creative_2 

 


 
Marketing Mail - Asendia’s lösning för direktreklam

Oavsett kampanj så har Asendia många års erfarenhet av direktreklam, vilket betyder att vi har kompetensen att stödja ditt mode- eller skönhetsmärke varje steg på vägen. Från att planera din direktutskickningsstrategi till utskrifter av dina utskick. Vi erbjuder även lagerhållning och distribution, samt våra helhetslösningar kring dina behov för en kostnadseffektiv kampanj som ger verkliga resultat.

Få reda på mer om Marketing Mail idag eller kontakta vårt professionella säljteam för att se hur vi kan hjälpa dig

Kontakta oss

 

Global E-commerce company Asendia marks the New Year with a new look!

Press Release 8th January 2024  |  Asendia

For this new year, Asendia, a global leader in e-commerce solutions, proudly announces a significant rebrand that…

New global research of 8,000 global shoppers and 800 global retailers

Do you really know what your customers want or how to reach them?

As retailers and brands face changing shopper behaviours and an uncertain economic…

WEBINAR: Pia Elster joins RetailX to discuss the Global 2022 Ecommerce…

Asendia expert Pia Elster joins the RetailX panel for a discussion of the newly released Global 2022 Ecommerce Report.

Asendia-expert Pia Elster sluit…