Black Friday 2020: Hur kan e-handlare förbereda sig för en kraftig ökning av beställningar online?

02 November, 2020

E-Commerce

Black Friday 2020 och de följande månaderna kommer att ge e-handlare verkliga utmaningar - och samtidigt erbjuda möjligheter. Med färre kunder som är villiga att besöka butiker och många inte kan, förväntas fler kunder än någonsin göra alla sina Black Friday-, Cyber ​​Monday- och julköp helt online.

Black Friday signalerar början på julsäsongen och e-handlare känner till väl rusningen av Black Friday, Cyber ​​Monday och dess efterföljande försäljning. Men eftersom COVID-19-pandemin och dess samhällsrestriktioner bidragit till en 74-procentig tillväxt i köp online sedan mars (Modern Retail), ser denna vinter ut att bli mer livlig än någonsin för e-handlare.

För att säkerställa bästa kundservice, leveranser i tid och för att få ut det mesta av den ökande efterfrågan, hur kan online-återförsäljare förbereda sig för Black Friday i år?

e-handel

Hantera efterfrågan

Kommunikation med din kedja av leverantörer och logistikpartners, liksom planering framåt, är avgörande för en framgångsrik Black Friday (och därefter). Du kan fråga din e-handelslogistikleverantör om deras överflödslager samt förpackningslösningar för att säkerställa att artiklarna är redo att gå; eller överväga att utöka försäljningsperioderna genom att starta Black Friday-försäljningen tidigare för att förhindra en plötslig uppgång av beställningar.

Att uppmuntra kunder att ta sig tid kan också ge ditt e-handelsföretag utrymme att andas. Att förlänga dina returer och erbjuda billigare, långsammare frakt är enkla och effektiva sätt att balansera hektiska perioder och ta bort trycket från leveranscenter och lagerarbetare. Du kan till exempel erbjuda kunder en rabatt när de väljer 10-dagars frakt, eller låta kunder returnera sina Black Friday-inköp efter julruschen.


Flexibel leverans
En ökning av beställningar kan leda till eftersläpningar; perioden fram till jul är redan en hektisk tid för nationella postleverantörer och oberoende kurirer, med längre leveranstider och leveransförseningar - och COVID-19 har inte hjälpt. 33% av konsumenterna rapporterar att de har sina fått beställningar senare än förväntat. (ROIRevolution).

Det är viktigt att vara transparent med sina kunder om oundvikliga och längre leveranstider samt erbjuda effektiva lösningar. På så sätt kan du hantera dina kunders förväntningar, vilket i sin tur minimerar kundtjänstförfrågningar. Detta kan kraftigt begränsa kraven på dina redan ansträngda avdelningar och resurser. En annan sak som kan hjälpa till att hålla dina kunder nöjda är att erbjuda en mängd olika leveransalternativ i kassan. På så sätt kan människor välja att betala mer eller mindre beroende på hur snabbt de behöver ta emot sina varor.

flexibel-leverans


Anlita en expert

För att ta bort stress från hektiska perioder och låta dig koncentrera dig på att tillhandahålla bästa service till dina kunder, se till att din e-handelslogistikpartner fullt ut kan stödja dina affärsbehov. Experter som Asendia kan erbjuda en end-to-end-tjänst som tar hand om allt från förpackning till distribution, med en rad fraktmetoder som gör att du kan erbjuda kunder ett val. För internationella leveranser kan partners som Asendia tillhandahålla DDP-lösningar (Delivered Duty Paid) som gör det möjligt att betala avgifter i kassan, vilket minimerar ytterligare förseningar i leveransen och förenklar processen för kunden.

Gällande försäljningsökningar som under Black Friday samt de oförutsägbara konsekvenserna av COVID-19-pandemin, bör din e-handelslogistikleverantör erbjuda expansiva internationella länkar och betrodda lokala kurirer för att stödja din verksamhet över hela världen. Erfarna samarbetspartners som Asendia ser till att alla försäljningsökningar enkelt hanteras och tar hand om alla detaljer, från att anställa ytterligare utbildad lagerpersonal, samt hjälp med tillgången på resurser såsom lådor och förpackningsmaterial.


Gör Black Friday grönare

Många kunder är alltmer medvetna om miljöpåverkan av e-handel och förväntar sig alltmer företag som de köper från att återspegla dessa värden. För att möta denna efterfrågan, fråga din e-handelslogistikleverantör hur de minimerar sitt koldioxidavtryck och arbetar för att göra e-handel mer hållbar.

Här på Asendia är vi exempelvis engagerade i frivillig koldioxidutjämning och erbjuder våra europeiska kunder ett hållbart logistikprogram utan extra kostnad. Många av våra lager använder nu energieffektiv LED-belysning och i samarbete med Storbritanniens Woodland Trust har vi planterat 62 000 träd över hela Storbritannien.

Sammantaget kompenserar Asendia för närvarande alla sina koldioxidutsläpp för transporter inom Europa och från Europa till andra kontinenter, utom insamling av första mil och leverans av sista mil. Och vi arbetar hårt över hela världen för att göra vårt arbete ännu bättre, vi är engagerade i att mäta, minska, kompensera och ge råd.

Green-black-friday


Lokal kunskap, internationell expertis

Möjliga COVID-19-relaterade restriktioner och återförsäljare som tömmer sina lager betyder att e-återförsäljare inte bara ser en topp i försäljningen under Black Friday, utan kan också troligtvis kan behålla höga försäljningsvolymer de närmaste månaderna. Med två tredjedelar av konsumenterna som säger att de kommer att fortsätta sina utgiftsnivåer (66%) och frekvensen de handlar online (68%) efter restriktioner är borttagna, är det tydligt att e-handlare måste förbereda sig för en långsiktig ökning av efterfrågan.

Framförallt, var transparent mot kunderna och kommunicera tydligt för att hantera deras förväntningar, så att du prioriterar konsumenternas och personalens hälsa och säkerhet för att få ut det mesta av denna perioden.

Kontakta oss idag om du vill veta mer om hur Asendias expertlogistiktjänster kan hjälpa dig att förbereda dig för årets Black Friday och julhandel.

New call-to-action

 

Global E-commerce company Asendia marks the New Year with a new look!

Press Release 8th January 2024  |  Asendia

For this new year, Asendia, a global leader in e-commerce solutions, proudly announces a significant rebrand that…

New global research of 8,000 global shoppers and 800 global retailers

Do you really know what your customers want or how to reach them?

As retailers and brands face changing shopper behaviours and an uncertain economic…

WEBINAR: Pia Elster joins RetailX to discuss the Global 2022 Ecommerce…

Asendia expert Pia Elster joins the RetailX panel for a discussion of the newly released Global 2022 Ecommerce Report.

Asendia-expert Pia Elster sluit…