Borde du erbjuda gratis frakt?

01 December, 2020

E-Commerce Frakt

Från Apple till DKNY och Adidas till Tiffany & Co., så erbjuder återförsäljare gratis frakt för att locka kunder över hela världen.

Och varför inte? ”Gratis” är kanske det mest kraftfulla ordet inom detaljhandel, med en direktlänk till konsumenternas uppskattning, tillfredställelse och lojalitet.

Men kan företag som inte är stora multinationella varumärken erbjuda gratis frakt och retur? Kan små och medelstora företag erbjuda gratis leverans? Vad sägs om online-butiker som skickar internationellt? Svaret är definitivt ”ja”. E-handlare måste dock vara smarta för att få det att fungera och för att hålla sina företag friska och lönsamma.

 

Skapa en marknadsföringsstrategi

Effekten av gratis frakt på konsumentbeteende kan inte underskattas. I själva verket rapporterades det förra året att gratis leverans är den främsta funktionen som skulle uppmuntra kunder att handla online med ett varumärke. Anledningarna är tydliga: att erbjuda gratis frakt gör ditt varumärke mer konkurrenskraftigt, minskar ångerklick i kundvagnen och underlättar kundupplevelsen.

Att erbjuda gratis frakt på webbplatsen på alla produkter kan dock vara ett dyrt misstag. Om inte ditt företag säljer dyra varor (som diamantsmycken) skulle det med största sannolikhet inte vara ett lönsamt beslut att erbjuda universell gratis leverans, även om det lockar fler kunder

Erbjud istället strategisk gratis frakt: en leveranskampanj som fungerar för både ditt företag och din kund. Kostnaden för gratis frakt kan till exempel inkluderas i produktens pris om du säljer varor med ett måttligt värde. Denna kampanj ger en illusion av gratis frakt när prislappen faktiskt har höjts för att få tillbaka frakt- och hanteringsavgifterna.

Ett annat alternativ är att erbjuda gratis frakt när ett visst kundvagnvärde har uppnåtts. Denna strategi är särskilt effektiv för återförsäljare som säljer varor med lågt värde, med kunder som uppmuntras att lägga till fler varor i sina order för att nå prisnivån för gratis frakt. Amazon är utan tvekan den ledande förespråkaren för denna strategi, men det kan också fungera perfekt för mindre e-handlare.

 

Håll fraktkostnaderna låga

Det finns flera metoder som kan göra det möjligt för en online-återförsäljare att tillhandahålla gratis leverans. Det kan endast erbjudas på utvalda produkter, presenteras som en tidsbegränsad reklamhändelse eller tillämpas uteslutande på ekonomifrakt. Återförsäljare bör dock vara uppmärksamma på paketvikt eftersom detta kan ha en betydande inverkan på de totala fraktkostnaderna. Att beräkna den faktureringsbara vikten före försäljning är nyckeln till framgång.

Det viktigaste rådet är dock att hålla fraktkostnaderna låga. Detta är absolut nödvändigt i affärsmässiga termer: trots allt, hur kan gratis leverans erbjudas om själva leveransen är ekonomiskt opraktisk? För e-handlare som sänder internationellt kan höga fraktkostnader vara begränsande, vilket gör det svårt att erbjuda gratis frakt som ett incitament för shoppare.

Att arbeta med en internationell logistikexpert som Asendia ger dig den bästa chansen att erbjuda gratis frakt till online-kunder. Du kommer att få tillgång till mer konkurrenskraftiga priser, liksom stora besparingar på porto och expertråd om tullklarering. Många av våra e-handelskunder är snabbt växande onlinehandlare och etablerade globala varumärken. Oavsett vilken storleksorganisation du är, kan Asendia hjälpa till med rätt globala fraktlösningar så att erbjuda gratis frakt och retur som ett incitament för shoppare inte är utom räckhåll.

 

 
Kontakta oss idag för mer råd om hur du sänker dina kostnader för internationell frakt.

New call-to-action

Global E-commerce company Asendia marks the New Year with a new look!

Press Release 8th January 2024  |  Asendia

For this new year, Asendia, a global leader in e-commerce solutions, proudly announces a significant rebrand that…

New global research of 8,000 global shoppers and 800 global retailers

Do you really know what your customers want or how to reach them?

As retailers and brands face changing shopper behaviours and an uncertain economic…

WEBINAR: Pia Elster joins RetailX to discuss the Global 2022 Ecommerce…

Asendia expert Pia Elster joins the RetailX panel for a discussion of the newly released Global 2022 Ecommerce Report.

Asendia-expert Pia Elster sluit…