Är det dags att tänka om kring din e-handelsförpackning?

01 december, 2020

E-Commerce Miljöpåverkan

Oöverträffad försäljning online, ständig innovation, ett uppsving av nystartade företag, globalisering av shoppingvanor. Sanningen är uppenbar: det är en fantastisk tid att vara inom e-handel! Fram till 2021 förväntas mer än 2,1 miljarder kunder förväntas köpa varor online, medan den globala e-handelsförsäljningen kommer att nå nästan 4,2 miljarder USD i år.

 

Men den otroliga ökningen av e-handel har allvarliga konsekvenser för miljön, inklusive behovet av extraordinära förpackningsvolymer. Bara i USA rapporterades det att förpackningarna av levererade produkter kostar en miljard träd årligen. Företagsägare glömmer ibland miljöpåverkan från deras företag, trots allt så finns det ett stort antal tidskrävande dagliga uppgifter som alla bidrar till slutresultatet. E-handlare har dock ett ansvar att göra vad de kan för att minska miljöpåverkan av sina transporter samt minska deras koldioxidavtryck. När företag tar tag i frågan kring olämpliga förpackningar kommer de oundvikligen att se en rad positiva resultat - inklusive ekonomiska.

 

Optimera din förpackning

Inget företag designar någonsin sin förpackning för att medvetet skada miljön, men vi drunknar bokstavligen i ett hav av förpackningsavfall, eftersom mycket av det hamnar i våra hav. FN har varnat för att det kommer att finnas mer plastavfall än fisk i våra hav år 2050.

Även om e-handel inte är enbart skyldig för föroreningarna måste industrin ta ansvar för sitt bidrag till krisen och vidta brådskande åtgärder. Problemet verkar härröra från den bestående viljan att tillfredsställa kunderna. Vissa källor hävdar att "genomsnittspaketet tappas 17 gånger"; e-handlare som vill att deras varor ska anlända i perfekt skick ”överpaketerar” därför sina varor (istället för att förpacka smartare) i ett försök att hålla kunderna nöjda.

Tyvärr har denna praxis motsatt effekt. Konsumenterna vill alltmer att varumärken ska leda med sina värderingar: de vill att företag ska tillämpa gröna tillverkningsmetoder, använda miljövänliga försörjningskedjor och minska förpackningsavfallet. Alla företag som "transporterar luft" med stora lådor kommer troligen att göra moderna konsumenten väldigt frustrerad.

Förutom att uppröra kunder kan felaktiga förpackningsprocesser också slösa med pengar för företag. Inte bara tar överflödig förpackning värdefullt utrymme i lager utan kan hindra materialhanteringsutrustning (MHE), vilket innebär extra arbete och slöseri med tid och pengar. Dessutom kommer optimerade förpackningar att hjälpa företag att minimera transportkostnaderna.

optimera

Utforska grönare lösningar

Så, vad kan företag göra? Vårt råd är enkelt: följ den globala trenden och lämna inte efter. Nollavfallsförpackningar, nydesignade fraktlådor och minimalistisk förpackning formar e-handelns framtid. Konsumenterna vädjar till varumärken att inte bara använda hållbara förpackningsmaterial, utan att helt eliminera avfall.

När du väl tittat på gröna förpackningar och processer hittar du oändliga sätt att förbättra din verksamhet och enkelt minska ditt koldioxidavtryck. Du kan använda biologiskt nedbrytbara material, gå papperslösa, skapa incitamentsprogram, involvera samhällen och sälja förpackningsavfall som sekundära råvaror. Idén att implementera dyra nya system kan vara avskräckande, särskilt för unga företag. Det har dock visat sig att konsumenter är villiga att betala mer för produkter från återförsäljare som använder miljömedvetna förpackningar. Oavsett om du är ett etablerat varumärke eller en ambitiös start, har vi alla ett ansvar för att minska avfallet i e-handelsprocessen.

grönare

 

Asendia vidtar positiva åtgärder för att minimera dess påverkan på den naturliga världen. Våra hållbarhetsinitiativ är att mäta och kompensera våra koldioxidutsläpp, öka vår energieffektivitet och ge våra kunder gratis råd om hållbara lösningar. Vi arbetar extremt hårt över hela världen för att leverera hållbar förändring och arbetar bara med ansvariga leverantörer och partners som också är engagerade i att hjälpa vår planet.

 

New call-to-action

 

Polen: En växande ehandelsmarknad du inte kan missa!

Polen växer fram som en av Europas mest dynamiska e-handelsmarknader och rankas för närvarande som den 17:e största i världen.

Med en befolkning på över…

Kraften i personlig anpassning: Ökad e-handelsförsäljning för företag inom…

I det livliga e-handelslandskapet har det aldrig varit viktigare att sticka ut och få kontakt med konsumenterna på en personlig nivå.

För företag inom…

Att omfamna den miljömedvetna konsumenten: Vägen till en hållbar skönhets-…

Miljömedvetenheten är högre än någonsin och skönhets- och kosmetikaindustrin står inför en omvälvande förändring.

Dagens Health & Beauty-konsumenter…